AHMET BARLAK MUHASEBE FORUMU

Orjinalini görmek için tıklayınız: DERNEKLERİN TUTACAKLARI DEFTERLER VE TASTİKİ
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
DERNEKLERİN TUTMASI ZORUNLU DEFTERLER VE TASTİK DURUMU


http://www.ahmetbarlak.com/forum/uploads/1/derneklerin_defterlerinin_tastik_durumu.pdf
 
Değerli Üyemiz,
27.12.2011
31/ Mart /2005 Tarihli ve 25772 sayılı Resmi Gazetede İçişleri Bakanlığınca yayımlanan "Dernekler Yönetmeliğinin" 31. Maddesine göre Defter tutma esasları aşağıdaki gibi belirlenmiştir.
Madde 31 - Dernekler işletme hesabı esasına göre defter tutarlar. Ancak, yıllık brüt gelirleri 2005 yılı için 500 Bin TL'yi aşan dernekler takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutarlar.
30.10.2011 tarihli 28100 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Dernekler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik hükümlerine göre; Şubesi bulunan derneklerin bilanço esasına göre defter tutmaları halinde, bu derneklerin şubeleri de bilanço esasına göre defter tutarlar. Dernekler ile şubelerinin aynı esasta defter tutmaları zorunludur.
İşletme hesabı esasına göre defter tutan dernekler, yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutabilirler.
Bilanço esasına geçen dernekler, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşerlerse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönebilirler.
Ticari işletmesi bulunan dernekler, ticari işletmeleri için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutarlar. Aynı yönetmeliğin 101. Maddesinde ise yukarıdaki tutarın her yıl aşağıdaki gibi yükseltileceği belirtilmiştir.
Madde 101 - Bu Yönetmelikte belirtilen parasal hadler, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranında arttırılmak suretiyle uygulanır. Ancak, güncellemede bir TL'nin altındaki tutarlar dikkate alınmaz.
İşletme esasına göre defter tutan dernekler 31.12.2011 tarihi itibari ile brüt gelirleri 785.390.-TL' yi aşması halinde bilanço esasına göre defter tasdik ettireceklerdir.
Derneklerin tutacakları defterler, İşletme Hesabı ve Bilanço Esası'na tabi olmaları bakımından ikiye ayrılmaktadır:
İşletme hesabı esasına göre tutulacak defterler; Karar Defteri, Üye Kayıt Defteri, Evrak Kayıt Defteri, Demirbaş Defteri, İşletme Hesabı Defteri, Alındı Belgesi Kayıt Defteridir.
Bilanço esasında tutulacak defterler; Karar Defteri, Üye Kayıt Defteri, Evrak Kayıt Defteri, Alındı Belgesi Kayıt Defteri, Yevmiye Defteri, Büyük Defter (Defter-i Kebir) ve Envanter Defteridir.

Bu defterlerin kullanılmasına sayfalar bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak her yıl yeniden defter tutulması veya zorunlu olarak defterin değiştirilmesi gibi hallerde, önceki defterlerin kullanılmayan boş sayfaları iptal edilir.

31.03.2005 tarihli 25772 sayılı Dernekler Yönetmeliği ile 30.10.2011 tarihli 28100 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Dernekler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik hükümlerine göre yukarıda yazılı defterleri kullanacak dernekler, bunları kullanmaya başlamadan önce derneklerin yerleşim yerinin bulunduğu İl Dernekler Müdürlüğüne veya notere tasdik ettirirler. İlçelerde, Büyükşehir belediyesi sınırları içinde kalan ilçeler dahil, dernekler büro şeflikleri tarafından defter tasdiki yapılmaz.

Bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin,
kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Derneklerde tutulması gereken defterler ve tasdik usulüne ilişkin açıklamayı bilgilerinize sunar, çalışmalarınızda başarılar dilerim.
Saygılarımla,
Yahya ARIKAN
BAŞKAN[font]17 Mart 2012 Cumartesi 13:25:20 tarihinde ahmet tarafından düzenlendi[/font]