02.05.2015, 10:59
29.09.2016 TARİHLİ
2016/21 SAYILI GENELGE
EN SON HALİ
[attachment=35]
10/04/2013
İŞVERENLERCE ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BİLDİRİM GİRİŞLERİNİN AYLIK PRİM VE HİZMET BELGESİNDE AÇILAN KISIMDAN YAPILMASI HAKKINDA
DUYURU
İstirahatli olan sigortalıların istirahatli oldukları dönemde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının aylık prim hizmet belgesinin son verilme tarihine kadar Kuruma bildirilmesi yönünde Tebliğ değişikliği yapılmıştır.
Yapılan değişikliğe göre 4/a kapsamında sigortalı olan ve kamu işyerleriyle toplu iş sözleşmesi yapılan işyerlerinde çalışanlardan istirahat sürelerince işverenler tarafından aylık prim ve hizmet belgesinde eksik gün ve kazanç bildirilmeyen sigortalılar için bu sürelere ait çalışılmadığına dair bildirim girişi yerine geçecek, e-bildirge ekranlarına (aylık prim ve hizmet belgesine) bir sütun eklenmiştir.
Buna göre, istirahat döneminde işverenlerce aylık kazanç ve primleri Kuruma bildirilmeyen, anılan dönemde aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni "01-İstirahat" bildirilenler için bu bildirim Tebliğin 5/2 maddesi hükmü gereği Çalışılmadığına Bildirim Girişi yerine geçeceğinden ayrıca bildirim yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak, kamu işyerleri ile toplu iş sözleşmesi yapılan işyerlerinde ve özel iş yerlerinde çalışan sigortalılardan, istirahat dönemlerinde işverenlerince atıfet kabilinden aylık kazanç ve primleri Kuruma tam olarak bildirilenlerin istirahatli olunan dönemde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının Tebliğin 5/1 maddesinde belirtilen aylık prim hizmet belgesine eklenen "İstirahatli olduğu sürede çalışmamıştır" kutucuğunun işaretlenmesi suretiyle Kuruma verileceği son tarih saat 23:59'a kadar bildirilmesi gerekmektedir.
Aksi halde "Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi" yapılmamış sayılacağından işverenlere Kanunun 102 inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen hükme göre işlem yapılacaktır.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
Teknik Bilgi: XML veri üreten programlar "RAPCALISTI" tagı içerisine '0' kodlanırsa normal çalışmıştır, '2' kodlanırsa istirahat sürelerinde çalışmamıştır(Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi) anlamına gelmektedir.
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Sayı : 25029274-1093/37-237/436 06/04/2013
Konu : Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi
GENELGE
2013/19
A- GENEL AÇIKLAMALAR
Bilindiği üzere, Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 40 ıncı maddesinin dokuzuncu fıkrası gereğince;
“Geçici iş göremezlik ödeneğinin ödenmesi esnasında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalının;
a) İstirahatli olduğu dönemde işyerinde çalışıp çalışmadığının,
b) Kazanç hesabına giren döneme ilişkin aylarda, prim, ikramiye ve bu nitelikteki arızi ödemelerin,
c) Viziteye çıktığı/istirahatin başladığı tarih itibarıyla prim ödeme hâlinin devam edip etmediğinin,
işveren tarafından Kuruma elektronik ortamda bildirilmesi gerekmektedir.
Ayrıca, 12/5/2010 tarihli ve 27579 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmasına ilişkin 2/3/2013 tarih ve 28575 sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanarak yürürlüğe giren “İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” in 5 inci maddesinde bu hususta düzenleme yapılmış olup,
(1) Bildirimin, http://www.sgk.gov.tr internet adresinde “İŞVEREN” menüsü, “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi”, “Kullanıcı Şifre Ekranı”, “Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri”, “Giriş” bölümünde yer alan bilgiler kaydedilmek suretiyle işverenler tarafından sigortalıların hak ettikleri istirahat süresinin bitim tarihinin içinde bulunduğu aya ait aylık prim hizmet belgesinin verileceği son gün mesai bitimine kadar elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi zorunludur.
(2) Aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni olarak geçen 01 kodu ile (istirahat) bildirilen sigortalılar için bu bildirim çalışılmadığına dair bildirim yerine geçer.
Hükmü getirilmiştir.
Buna göre, 4/a kapsamında bulunan sigortalılar için 2/3/2013 tarihi itibariyle başlayan istirahat raporları ile ilgili uygulama aşağıda anlatıldığı şekilde gerçekleştirilecektir.
Sağlık hizmet sunucularınca sigortalılar için elektronik ortamda düzenlenen istirahat raporları başhekim tarafından onaylandıktan sonra işveren modülünde “Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri” ekranına, Kurum veri tabanında ise “İşveren Onaysız Ödeme İşlemleri” menüsü altında yer alan “İşveren Onaysız Ödeme” alt menüsüne kayıt edilecek, istirahat bitim tarihi itibari ile söz konusu menüde toplanan raporlar, rapor başlangıç tarihinden önceki son oniki aydaki son üç aya ait kazançların Kurum kayıtlarına intikal ettiği tarih itibariyle operatörler tarafından kontrol işlemleri yapıldıktan ve ödeme miktarlarının doğruluğu sağlandıktan sonra şef onayı için “Onay İşlemleri Menüsüne” gönderilecektir. “Onay İşlemleri” menüsünde şef tarafından verilen onayın akabinde ödenekler işverenlerce çalışılmadığına dair bildirim yapılması beklenmeksizin ”Muhasebe İşlemleri” menüsünden MOSİP sistemine aktarılacaktır.
Yönetmelik hükmü gereği sigortalıya ödeneğinin ödenmesi için gerekli olan rapor başlangıç tarihinden önceki son üç aya ait kazançların Kurum kayıtlarına intikal etmemesi nedeniyle ödenemeyen raporlara ilişkin işverenlerce Sigortalı Hesap Fişi ile anılan kazançların bildirilmesi durumunda ödeneklerin ödenmesi mümkün olacaktır.
Ödeme işlemi bu şekilde tamamlanan raporlar hakkında yukarıda belirtilen Tebliğ değişikliği hükmüne göre işveren modülünde “Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş” ekranlarında rapor bilgileri kayıtlı olan sigortalılar için işverenlerce;
Örnek 1- Özel sektör sigortalısı için 2/3/2013 tarihinden itibaren başlayan, 30/3/2013 tarihinde istirahat süresi sona eren bir rapor için eksik gün nedeni bildiriminin, aylık prim hizmet belgesinin Kuruma bildirilmesi gereken son tarih olan 24/4/2013 tarihi saat 23;59’a kadar yapılması gerekmektedir.
Örnek 2- Özel sektör sigortalısı için 20/3/2013 tarihinde başlayan 10/4/2013 tarihinde sona eren bir sağlık kurulu raporu için eksik gün nedeni bildiriminin raporun 20/3/2013-30/3/2013 günleri için Mart/2013 aylık prim hizmet belgesinin son verileceği tarih olan 24/4/2013 tarihi saat 23;59’a kadar, 1/4/2013-10/4/2013 günleri için Nisan 2013 aylık prim hizmet belgesinin Kuruma verileceği son tarih olan 23/5/2013 tarihi 23;59’a kadar yapılması gerekmektedir.
Bu şekilde eksik günlerin nedeni “01- İstirahat” kodu ile bildirilen sigortalılar için söz konusu bildirim, aynı zamanda çalışılmadığına dair bildirim yerine geçeceğinden ayrıca Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişinin yapılmasına gerek kalmayacaktır.
Diğer taraftan, aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni “01-İstirahat” olarak Kuruma bildirilmeyen ve toplu iş sözleşmesi gereği veya işverence atıfet kabilinden primleri yatırılan sigortalılara ilişkin çalışılmadığına dair bildirimin iki farklı ekran yerine tek bir ekrandan yapılması amacıyla aylık sigorta primlerinin e-bildirge ile Kuruma bildirdiği Aylık Prim Hizmet Belgesi’nde eksik günlerin nedeni için oluşturulan “01-İstirahat” paneline ek olarak ayrı bir sütun oluşturulmuştur.
Bu sütun başlığında “prim bildirilen sigortalı, istirahatli olduğu sürelerde, işyerinde çalışmamıştır” ifadesi yer almaktadır. Anılan sütunda, ilgili ayda raporlu olan fakat raporlu olduğu dönemde prime esas kazançları ve ikramiyeleri işverenleri tarafından Kuruma bildirilenler ile eksik gün nedeni “12 Birden fazla” bildirilen sigortalıların istirahat döneminde işyerinde “çalışmadıklarının” kazanç ve ikramiyelerin Kuruma bildirileceği son tarih olan ayın 23’ünde saat 23;59’a kadar belirtilen sütun altında yer alan kutucukların işaretlenerek bildirilmesi gerekmektedir.
Örnek 3- Kamu işyerlerinde çalışan bir sigortalı için istirahatli olunan dönemde ücreti ödendiği ve Kurum tarafından ödenen ödeneğin sigortalı tarafından sözleşmelerinde bulunan hüküm gereği çalıştığı kurumuna iade edilmesi gerektiği için 2/3/2013 tarihinden itibaren başlayan ve 14/3/2013 tarihinden önce sona eren raporlara ait istirahatli olunan dönemde işyerinde çalışılmadığına dair bildirim girişinin, aylık prim hizmet belgesi üzerinde düzenlenen sütunda yer alan kutucuğun işaretlenerek Kuruma bildirileceği son tarih olan 8/4/2013 tarihi saat 23;59’a kadar yukarıda belirtildiği şekilde yapılması gerekmektedir.
Örnek 4- Kamu iş yerinde çalışan, tedavi gördüğü hastane tarafından 10/3/2013-25/3/2013 tarihlerinde düzenlenen sağlık kurulu raporuna istinaden istirahatli olan ve istirahatli olduğu dönemde işvereni tarafından primleri Kuruma bildirilen bir sigortalı için çalışılmadığına dair bildirim girişinin aylık prim hizmet belgesi üzerinden istirahatin bittiği 25/3/2013 tarihinin içinde bulunduğu 15/3/2013-14/4/2013 dönemine ait aylık prim hizmet belgesinin Kuruma bildirileceği son tarih olan 7/5/2013 tarihi saat 23;59’a kadar bildirilmesi halinde çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılmış sayılacaktır.
Aksi halde “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi” yapılmamış sayılacağından idari para cezası uygulanacaktır.
Bu şekilde idari para cezası uygulanan işverenden Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 39 uncu maddesinin 7 inci fıkrası hükmü gereği ayrıca Tebligat ile Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişinin yapılması istenmeyecektir. Ancak sigortalının işyerinde çalıştığı yönünde inandırıcı şüphe, ihbar ve şikâyette bulunulması halinde konu Kurumun denetim elemanlarınca incelenecek, sigortalının istirahatli olduğu dönemde işyerinde çalıştığının tespit edilmesi durumunda ise Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi gereği ödenen geçici iş göremezlik ödeneğinin sigortalıdan tahsili yoluna gidilecektir.
Diğer taraftan, örneğin 2/3/2013-30/4/2013 tarihleri arasında istirahatli bırakılan ve özel sektörde çalışan bir sigortalının ödeneğini, rapor sona erme tarihinden önce en az onar günlük veya birer aylık süreler halinde talep etmesi durumunda, talep edilen günlerin tamamlanmış olması şartıyla ödenek, Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişinin işveren tarafından Tebliğin 5/1 maddesinde belirtilen adresten sigortalının talep ettiği süreler için yapılması şartıyla hemen ödenecektir. Bu şekilde ödenen Mart/2013 ödeneği için eksik gün nedeninin, anılan aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin verileceği en son tarihe kadar bildirilmeyen primlerin izahı açısından ayrıca bildirilmesi gerekmektedir.
Sağlık hizmet sunucularınca istirahat raporu verilen ancak istirahatlı olduğu dönemde işyerinde çalışan sigortalılar için işverenler tarafından “Çalıştı” bildirimi, yine eskiden olduğu gibi kâğıt ortamında düzenlenen raporlar için manuel Çalışılmadığına Dair Bildirim ekranından, elektronik ortamda düzenlenen raporlar için ise elektronik Çalışılmadığına Dair Bildirim ekranlarından yapılacaktır. İşverenlerce “Çalıştı” bildirimi yapılan sigortalılara ödenek ödenmeyecek, önceden ödenmiş olanlar ise Kanunun 96 ncı maddesine göre tahsil edilecektir.
Yukarıda ayrıntıları ile anlatıldığı şekilde istirahatli olan sigortalılar için işverenlerce aylık prim ve hizmet belgesinde “01-istirahat”, “çalışmadı” veya “çalıştı” bildirimleri yapıldığında işverenin çalışılmadığına dair bildirim ekranından ilgili sigortalılara ait kayıtlar otomatik olarak düşürülecektir. İşverenler bildirim yaptıkları sigortalılara ait listeyi Çalışılmadığına Dair Bildirim ekranı üzerinden alabilecektir.
B- İDARİ PARA CEZASI UYGULAMALARI
İstirahat raporları yukarıda açıklandığı şekilde elektronik ortamda gönderilen ve ödenekleri ödenen sigortalılar için işverenlerce “01-İstirahat”, “Çalışmadı” veya “Çalıştı” bildirimlerini yapmayanlar ya da süresinde yapmayanlar E-Ödenek programı tarafından tespit edilecek olup bildirimleri yapmayan ya da süresinde yapmayanlara ait liste Kurum modülünde “Ceza uygulanacak raporlar” menüsünden alınabilecektir.
Alınan listede;
1-Aylık prim hizmet belgesinde düzenlenen sütundan “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişini” “Çalışmadı” olarak,
2- Manuel veya elektronik Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş ekranından sigortalının istirahatli olduğu dönemde çalışıp çalışmadığını “Çalışmadı” veya “Çalıştı” olarak,
bildirmeyen işverenlere Kanunun 102 inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen asgari ücretin yarısı, geç bildirenlere ise asgari ücretin onda biri tutarında idari para cezası uygulanacaktır.
Eksik gün nedeni “01-İstirahat” bildirimini yapmayan ya da geç yapan işverenlere eksik gün nedeni bildirimi ile ilgili sigorta primleri mevzuatı gereği idari para cezası uygulandığından ayrı bir ceza uygulanmayacaktır.
Yukarıda açıklandığı şekilde aylık prim hizmet belgesinde, sigortalıya ait kazanç bildirilmeyen dönemde, eksik gün nedeni olarak “01-İstirahat” de bildirilmeyen ya da istirahatli olduğu dönemde kazanç bildirilen, fakat yeni açılan sütundan Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi “Çalışmadı” olarak veya Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen adresten “çalıştı” ya da “çalışmadı” olarak bildirim yapılmayan sigortalıya ödenen ödenekler sigortalılardan tahsil edilmeyecek, bu sigortalılara rapor verildiği yönünde işverenlerine Kurumca elektronik mesaj yollandığı da göz önüne alınarak çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılması yönünde Tebligat gönderilmeden idari para cezası uygulanacaktır.
Kurum tarafından gönderilen asgari ücretin yarısı tutarındaki idari para cezası Tebligatı işverene tebliğ edilmeden önce işveren tarafından Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi yapılması halinde, asgari ücretin yarısı tutarında uygulanan idari para cezası, onda biri tutarına düşürülerek yeniden uygulanacaktır.
C- DİĞER KONULAR
Diğer taraftan birinci basamak sağlık kuruluşu durumunda olan işyeri hekimleri, aile hekimleri, bazı sağlık ocakları, belediye hastaneleri ve askeri hastaneler ile sınırlı sayıda ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşları tarafından istirahat raporları halen kâğıt ortamında düzenlenmekte olup kurye veya posta ile Kuruma gönderilmektedir. Raporları bu şekilde düzenlenerek Kuruma ulaştırılan sigortalılar için de “çalışmadı” bildirimi yerine geçen eksik gün nedeni bildirimleri veya kazanç ve prim bildirilen dönemde “çalışılmadığına dair bildirim girişleri” aylık prim hizmet belgesi üzerindeki sütundan veya “çalışılmadığına dair bildirim giriş” ekranlarından aylık prim hizmet belgesinin Kuruma bildirileceği son tarihe kadar yapılabilecektir.
Ancak kâğıt ortamında manuel olarak Kuruma gönderilen bu raporlar için elektronik mesaj yollanmadığı, raporun sigortalı tarafından işverenine ibraz edilmeyebileceği de göz önüne alınarak bu raporlardan yukarda belirtilen sürelerde bildirim yapılmayanlar için ikinci bir talimata kadar 2012/28 sayılı Genelge hükümlerine göre Tebligat gönderildikten sonra idari para cezası ile ilgili işlemler gerçekleştirilecektir.
Kâğıt ortamında düzenlenen raporlar için de çalışılmadığına dair bildirim girişinin yapılıp yapılmadığı veya süresinde yapılıp yapılmadığının aylık prim ve hizmet belgesinde yer alan eksik gün nedeni bildirimleri ile yeni açılan sütundan veya manuel ya da elektronik çalışılmadığına dair bildirim ekranlarından kontrol edilerek ödeneğin ödenmesi ve idari para cezası ile ilgili iş ve işlemlerin yukarıda açıklandığı şekilde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Raporların elektronik ortamda gönderilmesini sağlayan “e-ödenek programında”, eksik gün nedeni bildirimlerine ait kayıtlarda veya yeni açılan “çalışılmadığına dair bildirim ekranı” ya da “çalıştı” bildirimlerinin yapılacağı “manuel ve elektronik çalışılmadığına dair bildirim ekranlarında” meydana gelen teknik arızalardan dolayı söz konusu bildirimlerin yapılıp yapılmadığı veya süresinde yapılıp yapılmadığının tespitinin mümkün olmadığı ya da sistemce yanlış tespit yapıldığının anlaşıldığı durumlarda işverenler tarafından yapılacak itirazlar üzerine Kurum kayıtlarından manuel yapılan kontrollere göre kısa vadeli sigortalar servis personeli, şef ve sosyal güvenlik merkez müdürü veya il müdür yardımcısı tarafından müşterek tutanak tanzim edilmek suretiyle işlem yapılabilecektir.
İşverenlerin sigortalının istirahatli olduğu dönemde iş yerinde çalışıp çalışmadığını yeni düzenlenen aylık prim hizmet belgesi üzerindeki sütundan bildirmek yerine eski çalışılmadığına dair bildirim ekranlarından süresinde bildirmesi halinde bildirim yapılmış sayılacak ve idari para cezası uygulanmayacaktır.
Tebliğ değişikliğinden, yani 2/3/2013 tarihinden önce başlayan kamu ve özel işyeri sigortalılarına ait istirahat raporları için aylık prim ve hizmet belgesi üzerinde yapılan kontrollerde aylık kazanç ve prim bildirilmediği ve eksik gün nedeni bildiriminin yapıldığı tespit edilenlerin ödeneklerinin, işverenleri tarafından çalışılmadığına dair bildirim yapılması beklenilmeden ödenmesi, ancak kazanç ve prim bildirilmediği gibi eksik gün nedeni bildirimi de yapılmayan istirahat raporları hakkında 2012/28 sayılı Genelge hükümlerine göre işlem yapılması gerekmektedir.
Kamu veya özel işyerlerinde çalışan sigortalıların 2/3/2013 tarihinden önce başlayan kazanç ve primleri Kuruma tam olarak bildirilen sigortalılarının istirahat raporları için raporlar hangi tarihte sona ererse ersin şayet işverence çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılmamış ise 2012/28 sayılı Genelge hükümlerine göre eskiden beri kullanılan “çalışılmadığına dair bildirim girişi” ekranlarından bildirim yapılması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini ve gereğinin yukarıda açıklandığı şekilde yapılmasını rica ederim.
Yadigâr GÖKALP İLHAN
Kurum Başkanı
DAĞITIM:
Gereği : Bilgi :
Merkez ve Taşra Teşkilatına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
05/04/2013
DUYURU
İŞVERENLERCE ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BİLDİRİM GİRİŞLERİ NİN YAPILMASI
HAKKINDA DUYURU
İstirahatli olan sigortalıların istirahatli oldukları dönemde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının aylık prim hizmet belgesinin son verilme tarihine kadar Kuruma bildirilmesi yönünde Tebliğ değişikliği yapılmıştır.
Yapılan değişikliğe göre 4/a kapsamında sigortalı olan, işverenlerce istirahat döneminde aylık kazanç ve primleri Kuruma bildirilmeyenlerden kamu işyerlerinde çalışanlardan istirahat süreleri 2/3/2013 tarihi ile 14/3/2013 tarihleri arasında, özel işyerlerinde çalışanlardan istirahat süreleri 2/3/2013 tarihi ile 30/3/2013 tarihleri arasında başlayan ve sona erenler hakkında, anılan dönemlerde aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni "01-İstirahat"bildirilenler için bu bildirim Tebliğin 5/2 maddesi hükmü gereği Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi yerine geçeceğinden ayrıca bildirim yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak, söz konusu işyerlerinde çalışan sigortalılardan yukarda belirtilen tarihlerde istirahati başlayan ve sona erenlerden, işverenlerince istirahat dönemine ait aylık kazanç ve primleri toplu iş sözleşmesi gereği veya atıfet kabilinden Kuruma tam olarak bildirilenlerin anılan dönemlerdeki istirahat sürelerinde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının kamu işverenlerince aylık prim hizmet belgesinin Kuruma verileceği son tarih olan 8/4/2013 tarihi saat 23:59'a kadar, özel sektör işverenlerince 24/4/2013 tarihi saat 23:59'a kadar Tebliğin 5/1 maddesinde belirtilen elektronik adresten Kuruma bildirilmesi gerekmektedir.
Aksi halde "Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi" yapılmamış sayılacağından işverenlere 5510 sayılı Kanunun 102 inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen hükme göre işlem yapılacaktır.
Bundan sonraki aylarda sigortalılar için yapılması gereken Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş işleminin her ayın aylık prim hizmet belgesinin Kuruma verileceği son gün olan kamu işyerleri için her ayın 7 sinde, özel işyerleri için her ayın 23 ünde saat 23;59'a kadar yapılması gerekmektedir.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
Birim Adı: Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü / Kısa Vadeli Sigortalar Daire Baş kanlığı İrtibat :E-posta :kısavadeli@sgk.gov.tr Telefon312) 458 72 48
Adres : Mithatpaşa Cad. No:7 Sıhhiye / ANKARA
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından:
İSTİRAHATLİ OLAN SİGORTALILARIN İŞYERİNDE ÇALIŞMADIKLARINA
DAİR BİLDİRİMİN İŞVERENLERCE SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA
GÖNDERİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA
TEBLİĞDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(2 Mart 2013 Tarihli ve 28575 Sayılı Resmi Gazete’ de Yayımlanmıştır)
MADDE 1 – 12/5/2010 tarihli ve 27579 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 5 – (1) Bildirimin, http://www.sgk.gov.tr/ internet adresinde “İŞVEREN” menüsü, “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi”, “Kullanıcı Şifre Ekranı”, “Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri”, “Giriş” bölümünde yer alan bilgiler kaydedilmek suretiyle işverenler tarafından sigortalıların hak ettikleri istirahat süresinin bitim tarihinin içinde bulunduğu aya ait aylık prim hizmet belgesinin verileceği son gün mesai bitimine kadar elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi zorunludur.
(2) Aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni olarak geçen 01 kodu ile (istirahat) bildirilen sigortalılar için bu bildirim çalışılmadığına dair bildirim yerine geçer.”
MADDE 2 – Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3 – Bu Tebliğ hükümlerini Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanı yürütür.
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Birim Adı: Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü / Kısa Vadeli Sigortalar Daire Başkanlığı
İrtibat : Osman YÜCE Daire Başkanı E-posta: oyuce@sgk.gov.tr Telefon312) 458 72 82
Adres : Mithatpaşa Cad. No:7 Sıhhiye / ANKARA
03.10.2012
DUYURU
İŞVERENLERİN E-POSTA ADRESLERİNİ KURUMA BİLDİRMELERİ
HAKKINDA DUYURU
Bilindiği üzere, E-Ödenek Programının kapsamı ve mahiyetine ilişkin hususları
açıklamak ve programın işleyişi hakkında yapılması gereken iş ve işlemleri belirlemek üzere
03/08/2012 tarihli ve 2012/28 sayılı Genelge yayınlanmıştır.
Söz konusu Genelgenin “B) İşveren Modülü başlıklı bölümünde; “çalışılmadığına dair
bildirimin süresinde yapılması için Kurum tarafından işverenlere e-posta gönderilecektir. eposta gönderilebilmesi için işverenlerin e-posta adreslerini Kuruma bildirmeleri
gerekmektedir. İşverenlerin elektronik posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında
bildirilecek son tarih 01/10/2012 olup, bu tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin
çalışılmadığına dair bildirimle ilgili hükümlerinin uygulanmasına devam edilecektir” ifadesine
yer verilmiştir.
Anılan Genelgede belirtilen süre 30/09/2012 tarihli duyuru ile 31/12/2012 tarihine
kadar uzatılmıştır. Öte yandan işverenlerin e-posta adreslerinin ve cep telefon numaralarının
giriş yapılacağı ve Kurum tarafında kayıt altına alınacağı menüler çalışılmadığına dair bildirim
girişi ekranlarında uygulamaya açılmıştır. Söz konusu menülere
http://uyg.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do web adresinden ulaşılacaktır.
İşverenlerin 4/a kapsamındaki sigortalılarına verilen istirahat raporları için
çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılması hakkında Kurum tarafından kendilerine gönderilen
e-maillerin ulaşacağı e-posta adreslerini ve cep telefon numaralarını 31.12.2012 tarihine
kadar açılan menülerden Kuruma bildirmeleri gerekmektedir.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
Birim Adı: Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü /Kısa Vadeli Sigortalar Daire Başkanlığı
İrtibat :Osman YÜCE E-posta : oyuce@sgk.gov.tr Telefon312)458 72 82
Adres : Mithatpaşa cad. No:7 Sıhhiye ANKARA
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
EMEKLİLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDEN
01.10.2012
DUYURU
İŞVERENLERİN E-POSTA ADRESLERİNİ KURUMA BİLDİRMELERİ HAKKINDA DUYURU
Bilindiği üzere, E-Ödenek Programının kapsamı ve mahiyetine ilişkin hususları açıklamak ve programın işleyişi hakkında yapılması gereken iş ve işlemleri belirlemek üzere 03/08/2012 tarihli ve 2012/28 sayılı Genelge yayınlanmıştır.
Söz konusu Genelgenin “B) İşveren Modülü başlıklı bölümünde; “çalışılmadığına dair bildirimin süresinde yapılması için Kurum tarafından işverenlere e-posta gönderilecektir. E-posta gönderilebilmesi için işverenlerin e-posta adreslerini Kuruma bildirmeleri gerekmektedir. İşverenlerin elektronik posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında bildirilecek son tarih 01/10/2012 olup, bu tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin çalışılmadığına dair bildirimle ilgili hükümlerinin uygulanmasına devam edilecektir” ifadesine yer verilmiştir.
Anılan Genelgede belirtilen tarih 31.12.2012 tarihine kadar uzatılmıştır.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
MUHTEREM İŞVEREN,MUHASEBECİ,MALİ MÜŞAVİR DOSTLARIMIZ !
İŞVEREN E-POSTA BİLDİRİMİ HAKKINDA DUYURU !
Sosyal Güvenlik Kurumunun 03.08.2012 tarih,2012/28 sayılı e-ödenek konulu ;
II- Programın Mahiyeti , B-İşveren Modülü alt başlığında İstirahat Ödenekleri ile alakalı olarak ; " ...Çalışılmadığına dair bildirimin süresinde yapılması için Kurum tarafından işverenlere e-posta gönderilecektir. E-POSTA gönderilebilmesi için İŞVERENLERİN E-POSTA ADRESLERİNİ Kuruma bildirmeleri gerekmektedir.
İşverenlerin elektronik posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında bildirilecek son tarih 01/10/2012 olup, bu tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin çalışılmadığına dair bildirimle ilgili hükümlerinin uygulanmasına devam edilecektir. Belirtilen tarihe kadar sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezleri kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personellerce Kurum modülünde çalışılmadığına dair bildirim yapılmayan raporlara ait bilgilerin yer aldığı İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri listesinde bilgilerine yer verilen SİGORTALILARIN İŞVERENLERİNE İDARİ PARA CEZASI UYGULANMADAN ÖNCE M U T L A K A ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BİLDİRİMİN YAPILMASI İÇİN KAĞIT ORTAMINDA TEBLİGAT ÇEKİLECEKTİR.
Ayrıca elektronik ortamda rapor gönderemeyen sağlık hizmet sunucularının kâğıt ortamında gönderdikleri raporları eski çalışılmadığına dair bildirim giriş ekranından anılan bildirimin yapılması halinde eski ödenek programından ödenecektir." DENİLMEKTEDİR.
KONUNUN ANLAŞILMASI VE KURUM NEZDİNDE ÇÖZÜMÜ NOKTASINDA İRTİBATA GEÇEREK,E-BİLDİRGE SAYFASINDA MÜMKÜNSE, " İŞVEREN E-POSTA ADRESİ GİRİŞİ" MODÜLÜ EKLENEREK ÇÖZÜLEBİLİNECEĞİ YETKİLİLERLE PAYLAŞILMIŞTIR.
TARAFIMA DÖNÜLÜP,PAZARTESİ GÜNÜ KONU HAKKINDA YENİ BİR D Ü Z E N L E M E YAPILACAĞI BİLDİRLMİŞTİR.
SAYGILARIMLA ARZ EDERİM.
MUSTAFA GENÇ
SMMM
DUYURU
SAĞLIK HİZMET SUNUCULARINCA DÜZENLENEN İŞ GÖREMEZLİK
RAPORLARININ ELEKTRONİK ORTAMDA HAZIRLANMASI VE
İŞVERENLER TARAFINDAN ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BELGE GİRİŞİ YAPILMASI.
Başkanlığımızın 13.07.2012 tarihli duyusunda;
16.07.2012 tarihinden itibaren
a-Kurumumuzla anlaşmalı ve MEDULA bağlantısı olan 2 inci ve 3 üncü basamak sağlık hizmet sunucuları 4/a kapsamında olan sigortalıların zorunlu haller hariç, tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini elektronik ortamda düzenleyecektir.
b-Kurumumuz MEDULA sistemiyle bağlantısı olmayan 2 inci ve 3 üncü basamak sağlık hizmet sunucuları (askeri hastaneler, mahalli idareler bünyesindeki hastaneler gibi), birinci basamak sağlık hizmet sunucuları (aile hekimleri, kurum tabipleri, işyeri hekimleri), ile Kurumumuzla anlaşmalı olmayan sağlık hizmet sunucuları, sigortalılar adına düzenlenecek tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenleyip Kurumumuza gönderecektir.
c) Kurumumuzla anlaşmalı olsun veya olmasın tüm sağlık hizmet sunucuları 4/b kapsamında olan sigortalıları adına düzenlenecek tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenlenip Kurumumuza gönderecektir. Hususları belirtilmiştir.
e-ödenek sistemi uygulamaya başlandığından dolayı, 16.07.2012 tarihinden sonra elektronik ortamda istirahat alan sigortalıların istirahatli oldukları dönemleri ile ilgili çalışılmadığına dair bildirim girişleri, http://test4.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do adresinden yapılacaktır.
16.07.2012 tarihinden önce alınan istirahat raporlarının ve 16.07.2012 tarihinden sonraki kağıt ortamında verilen istirahat raporları ile ilgili çalışılmadığına dair bildirim girişleri, sgk.gov.tr adresinden, e-sgk, diğer uygulamalar, çalışılmadığına dair bildirim girişi adresinden girişlerin yapılması gerekmektedir.
16.07.2012 tarihinden itibaren çalışılmadığına dair bildirim girişleri süresinde yapılmadığı takdirde yapılacak işlemler:
Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 39 uncu maddesinin 7 nci fıkrasına göre “ Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir. Gönderilen bu belge işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için yapılan tebligat yerine geçer.” Hükmü yer almaktadır. Sistem bu düzenlemeye uygundur. Rapor bitiş tarihinden itibaren 5 iş günü geçtiği halde, işveren tarafından sigortalıya ait iş göremezlik bildirimi yapılmayan raporlar Kurum tarafında onaysızlar listesinde görülecektir. İkinci bir talimata kadar bu listede yer alan raporların sigortalılarının
işverenlerine Tebligat gönderilecek işverenin bildirimine göre ödeme yapılacak ya da cezai işlem süreci işlemeye başlayacaktır.
Gönderilen yazılı Tebligata rağmen tebliğin tebellüğünü takip eden 5 iş günü içinde bildirim girişini yapmayan işverene Kanunun 102 nci maddesinin (i) bendi gereği idari para cezası uygulanacaktır.
İşverenlerimizin idari para cezalarına maruz kalmamaları için sürecin takibi ve Kurumumuz ana sayfasındaki yer alan duyuruları takip etmeleri büyük önem arzetmektedir.
Tarih: 16.07.2012
DUYURU
SAĞLIK HİZMET SUNUCULARINCA DÜZENLENEN İŞ GÖREMEZLİK
RAPORLARININ ELEKTRONİK ORTAMDA HAZIRLANMASI
İlgi:29/06/2012 tarihli sayılı duyuru
İlgide belirtilen duyurumuzla kısa vadeli sigorta kollarından geçici iş göremezlik
ödeneğinin elektronik ortamda hak sahiplerinin hesaplarına aktarılması amacıyla
Başkanlığımız tarafından "Geçici İş Göremezlik Süreç İyileştirme Projesi" kapsamında
yürütülen çalışmada 2 inci ve 3 üncü basamak sağlık hizmet sunucuları tarafından
doldurulması gereken tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesinin
elektronik ortamda düzenlenmesi ve yetkili sosyal güvenlik merkezine elektronik ortamda
gönderilmesine ilişkin uygulamanın Ülke genelinde 16/07/2012 tarihi itibarıyla başlayacağı,
bu nedenle Kurumumuzla anlaşmalı 2 inci ve 3 üncü basamak Sağlık Hizmet Sunucularının İş
Göremezlik Raporlarının hazırlanmasına esas çalışmalarını ve ekranlarını prototiplere uygun
olarak en geç 06/07/2012 tarihine kadar tamamlamaları gerektiği belirtilmiştir.
Bu çerçevede Ülke genelinde uygulamanın 16/07/2012 tarihinde başlayacak olması
nedeniyle bu tarihten itibaren;
a) Kurumumuzla anlaşmalı ve MEDULA bağlantısı olan 2 inci ve 3 üncü basamak
sağlık hizmet sunucuları 4/a kapsamında olan sigortalıların zorunlu haller hariç, tek hekim
raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini elektronik ortamda düzenleyecektir.
b) Kurumumuz MEDULA sistemiyle bağlantısı olmayan 2 inci ve 3 üncü basamak
sağlık hizmet sunucuları (askeri hastaneler, mahalli idareler bünyesindeki hastaneler gibi),
birinci basamak sağlık hizmet sunucuları (aile hekimleri, kurum tabipleri, işyeri hekimleri),
ile Kurumumuzla anlaşmalı olmayan sağlık hizmet sunucuları, sigortalılar adına düzenlenecek
tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak
ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenleyip Kurumumuza
gönderecektir.
c) Kurumumuzla anlaşmalı olsun veya olmasın tüm sağlık hizmet sunucuları 4/b
kapsamında olan sigortalıları adına düzenlenecek tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş
göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi
manüel ortamda düzenlenip Kurumumuza gönderecektir.
d) Kurumumuzla anlaşmalı ve MEDULA bağlantısı olan 2 inci ve 3 üncü basamak
sağlık hizmet sunucuları 4/a kapsamında olan sigortalıların tek hekim raporu, sağlık kurulu
raporu ile iş göremezlik belgesini, zorunlu nedenlerden dolayı elektronik ortamda
düzenleyememeleri halinde, önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenleyip Kurumumuza
gönderecektir.
Ancak, mükerrerliğe meydan vermemek için tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile
iş göremezlik belgesinin manüel ortamda düzenlenmesi halinde, ayrıca elektronik ortamda
düzenlenmemesi veya elektronik ortamda düzenlenmesi halinde ayrıca manüel ortamda
düzenlenmemesi gerekmektedir.
Bilgilerini ve gereğini rica ederim.
DAĞITIM:
Sağlık Hizmet Sunucuları
SGK İL MÜDÜRLÜĞÜNDEN DUYURU
DUYURU
İş göremezlik belgeleri ile ilgili olarak;
12/04/2012 tarih ve 28267 sayılıresmi gazetede yayınlanan Sosyal Sigortalar Yönetmelinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik ile 39. maddenin 7. fıkrasıaşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir. Gönderilen bu belge işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için yapılan tebligat yerine geçer.”
23/05/2012 tarihinde yayınlanan duyuruda, 01/07/2012 tarihinden itibaren Sağlık hizmet sunucuları tarafından düzenlenen geçici iş göremezlik raporlarının elektronik ortamda düzenlenmesi uygulamasına başlayacağı belirtilmiştir. Duyuruda;
Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir. Gönderilen bu belge işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için yapılan tebligat yerine geçer.” Denilmektedir.
Duyuru kapsamında , işverenlerce istirahatlısigortalılara ilişkin çalışmazlık belgesinin internet ortamında gönderilmesine dair Kurum tarafından ayrıca tebligat gönderilmeyecektir.
Bu kapsamda sigortalıların rahatsızlıkları nedeniyle almış oldukları raporlarda kurumuzca geçici iş göremezlik ödeneği ödenebilmesi için raporun bitiş tarihinden itibaren 5 iş günü içinde ‘Çalışmadığına Dair Bildirim Girişi’ nin sisteme girilmesi gerekmektedir.
Sigortalıların mağdur olmamaları, iş kaybına yol açılmaması ve işverenlerin cezai bir durumla karşı karşıya kalınmaması için çalışmadığına dair bildirim girişlerinin yasal süresi içinde bundan sonra http://test4.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do yapılması gerekmektedir.
Öte yandan, söz konusu uygulamanın test işlemlerine 20.06.2012 tarihinde başlanılacak olup, 20.06.2012 ila 30.06.2012 tarihleri arasında hem eski, hem de yeni sistem birlikte kullanılabilecektir. 01.07.2012 tarihinden itibaren ise yeni sistem zorunlu hale gelecektir.
Ayrıca;
Hak edilen istirahat süresi, “on günden kısa süreli istirahatlarda istirahatın bittiği günü, on gün ve daha uzun süreli istirahatlarda onar günlük sürelerin bittiği ve son on günlük süreden arta kalan istirahat süresinin bittiği günü” olarak tanımlanmakta olup, işverenlerce sigortalıların istirahat belgelerinin belirtilen süreleri takip eden 5 işgünü içerisinde yukarıdaki şekilde bildirimin işverenlerince yapılması gerekmektedir.
Sigortalılara rahatsızlıkları sebebiyle sağlık tesislerince 10 günün üstünde istirahat verilmesi halinde hak ettikleri geçici iş göremezlik ödeneklerini 10’ ar günlük dilimler halinde almak istedikleri konusunda işverenlerine talepte bulunmadıkları takdirde, işverenler tarafından çalışılmadığına dair bildirim girişlerinin rapor bitiş tarihi itibariyle 5 işgünü içinde elektronik ortamda yapılması gerekmektedir.
Konunun önemine binaen duyurulur.
GAZİANTEP SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Tarih: 18.06.2012
Saat: 11:11
Alıntı. Gaziantep SMMMO
2016/21 SAYILI GENELGE
EN SON HALİ
[attachment=35]
10/04/2013
İŞVERENLERCE ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BİLDİRİM GİRİŞLERİNİN AYLIK PRİM VE HİZMET BELGESİNDE AÇILAN KISIMDAN YAPILMASI HAKKINDA
DUYURU
İstirahatli olan sigortalıların istirahatli oldukları dönemde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının aylık prim hizmet belgesinin son verilme tarihine kadar Kuruma bildirilmesi yönünde Tebliğ değişikliği yapılmıştır.
Yapılan değişikliğe göre 4/a kapsamında sigortalı olan ve kamu işyerleriyle toplu iş sözleşmesi yapılan işyerlerinde çalışanlardan istirahat sürelerince işverenler tarafından aylık prim ve hizmet belgesinde eksik gün ve kazanç bildirilmeyen sigortalılar için bu sürelere ait çalışılmadığına dair bildirim girişi yerine geçecek, e-bildirge ekranlarına (aylık prim ve hizmet belgesine) bir sütun eklenmiştir.
Buna göre, istirahat döneminde işverenlerce aylık kazanç ve primleri Kuruma bildirilmeyen, anılan dönemde aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni "01-İstirahat" bildirilenler için bu bildirim Tebliğin 5/2 maddesi hükmü gereği Çalışılmadığına Bildirim Girişi yerine geçeceğinden ayrıca bildirim yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak, kamu işyerleri ile toplu iş sözleşmesi yapılan işyerlerinde ve özel iş yerlerinde çalışan sigortalılardan, istirahat dönemlerinde işverenlerince atıfet kabilinden aylık kazanç ve primleri Kuruma tam olarak bildirilenlerin istirahatli olunan dönemde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının Tebliğin 5/1 maddesinde belirtilen aylık prim hizmet belgesine eklenen "İstirahatli olduğu sürede çalışmamıştır" kutucuğunun işaretlenmesi suretiyle Kuruma verileceği son tarih saat 23:59'a kadar bildirilmesi gerekmektedir.
Aksi halde "Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi" yapılmamış sayılacağından işverenlere Kanunun 102 inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen hükme göre işlem yapılacaktır.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
Teknik Bilgi: XML veri üreten programlar "RAPCALISTI" tagı içerisine '0' kodlanırsa normal çalışmıştır, '2' kodlanırsa istirahat sürelerinde çalışmamıştır(Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi) anlamına gelmektedir.
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Sayı : 25029274-1093/37-237/436 06/04/2013
Konu : Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi
GENELGE
2013/19
A- GENEL AÇIKLAMALAR
Bilindiği üzere, Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 40 ıncı maddesinin dokuzuncu fıkrası gereğince;
“Geçici iş göremezlik ödeneğinin ödenmesi esnasında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalının;
a) İstirahatli olduğu dönemde işyerinde çalışıp çalışmadığının,
b) Kazanç hesabına giren döneme ilişkin aylarda, prim, ikramiye ve bu nitelikteki arızi ödemelerin,
c) Viziteye çıktığı/istirahatin başladığı tarih itibarıyla prim ödeme hâlinin devam edip etmediğinin,
işveren tarafından Kuruma elektronik ortamda bildirilmesi gerekmektedir.
Ayrıca, 12/5/2010 tarihli ve 27579 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmasına ilişkin 2/3/2013 tarih ve 28575 sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanarak yürürlüğe giren “İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” in 5 inci maddesinde bu hususta düzenleme yapılmış olup,
(1) Bildirimin, http://www.sgk.gov.tr internet adresinde “İŞVEREN” menüsü, “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi”, “Kullanıcı Şifre Ekranı”, “Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri”, “Giriş” bölümünde yer alan bilgiler kaydedilmek suretiyle işverenler tarafından sigortalıların hak ettikleri istirahat süresinin bitim tarihinin içinde bulunduğu aya ait aylık prim hizmet belgesinin verileceği son gün mesai bitimine kadar elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi zorunludur.
(2) Aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni olarak geçen 01 kodu ile (istirahat) bildirilen sigortalılar için bu bildirim çalışılmadığına dair bildirim yerine geçer.
Hükmü getirilmiştir.
Buna göre, 4/a kapsamında bulunan sigortalılar için 2/3/2013 tarihi itibariyle başlayan istirahat raporları ile ilgili uygulama aşağıda anlatıldığı şekilde gerçekleştirilecektir.
Sağlık hizmet sunucularınca sigortalılar için elektronik ortamda düzenlenen istirahat raporları başhekim tarafından onaylandıktan sonra işveren modülünde “Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri” ekranına, Kurum veri tabanında ise “İşveren Onaysız Ödeme İşlemleri” menüsü altında yer alan “İşveren Onaysız Ödeme” alt menüsüne kayıt edilecek, istirahat bitim tarihi itibari ile söz konusu menüde toplanan raporlar, rapor başlangıç tarihinden önceki son oniki aydaki son üç aya ait kazançların Kurum kayıtlarına intikal ettiği tarih itibariyle operatörler tarafından kontrol işlemleri yapıldıktan ve ödeme miktarlarının doğruluğu sağlandıktan sonra şef onayı için “Onay İşlemleri Menüsüne” gönderilecektir. “Onay İşlemleri” menüsünde şef tarafından verilen onayın akabinde ödenekler işverenlerce çalışılmadığına dair bildirim yapılması beklenmeksizin ”Muhasebe İşlemleri” menüsünden MOSİP sistemine aktarılacaktır.
Yönetmelik hükmü gereği sigortalıya ödeneğinin ödenmesi için gerekli olan rapor başlangıç tarihinden önceki son üç aya ait kazançların Kurum kayıtlarına intikal etmemesi nedeniyle ödenemeyen raporlara ilişkin işverenlerce Sigortalı Hesap Fişi ile anılan kazançların bildirilmesi durumunda ödeneklerin ödenmesi mümkün olacaktır.
Ödeme işlemi bu şekilde tamamlanan raporlar hakkında yukarıda belirtilen Tebliğ değişikliği hükmüne göre işveren modülünde “Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş” ekranlarında rapor bilgileri kayıtlı olan sigortalılar için işverenlerce;
Örnek 1- Özel sektör sigortalısı için 2/3/2013 tarihinden itibaren başlayan, 30/3/2013 tarihinde istirahat süresi sona eren bir rapor için eksik gün nedeni bildiriminin, aylık prim hizmet belgesinin Kuruma bildirilmesi gereken son tarih olan 24/4/2013 tarihi saat 23;59’a kadar yapılması gerekmektedir.
Örnek 2- Özel sektör sigortalısı için 20/3/2013 tarihinde başlayan 10/4/2013 tarihinde sona eren bir sağlık kurulu raporu için eksik gün nedeni bildiriminin raporun 20/3/2013-30/3/2013 günleri için Mart/2013 aylık prim hizmet belgesinin son verileceği tarih olan 24/4/2013 tarihi saat 23;59’a kadar, 1/4/2013-10/4/2013 günleri için Nisan 2013 aylık prim hizmet belgesinin Kuruma verileceği son tarih olan 23/5/2013 tarihi 23;59’a kadar yapılması gerekmektedir.
Bu şekilde eksik günlerin nedeni “01- İstirahat” kodu ile bildirilen sigortalılar için söz konusu bildirim, aynı zamanda çalışılmadığına dair bildirim yerine geçeceğinden ayrıca Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişinin yapılmasına gerek kalmayacaktır.
Diğer taraftan, aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni “01-İstirahat” olarak Kuruma bildirilmeyen ve toplu iş sözleşmesi gereği veya işverence atıfet kabilinden primleri yatırılan sigortalılara ilişkin çalışılmadığına dair bildirimin iki farklı ekran yerine tek bir ekrandan yapılması amacıyla aylık sigorta primlerinin e-bildirge ile Kuruma bildirdiği Aylık Prim Hizmet Belgesi’nde eksik günlerin nedeni için oluşturulan “01-İstirahat” paneline ek olarak ayrı bir sütun oluşturulmuştur.
Bu sütun başlığında “prim bildirilen sigortalı, istirahatli olduğu sürelerde, işyerinde çalışmamıştır” ifadesi yer almaktadır. Anılan sütunda, ilgili ayda raporlu olan fakat raporlu olduğu dönemde prime esas kazançları ve ikramiyeleri işverenleri tarafından Kuruma bildirilenler ile eksik gün nedeni “12 Birden fazla” bildirilen sigortalıların istirahat döneminde işyerinde “çalışmadıklarının” kazanç ve ikramiyelerin Kuruma bildirileceği son tarih olan ayın 23’ünde saat 23;59’a kadar belirtilen sütun altında yer alan kutucukların işaretlenerek bildirilmesi gerekmektedir.
Örnek 3- Kamu işyerlerinde çalışan bir sigortalı için istirahatli olunan dönemde ücreti ödendiği ve Kurum tarafından ödenen ödeneğin sigortalı tarafından sözleşmelerinde bulunan hüküm gereği çalıştığı kurumuna iade edilmesi gerektiği için 2/3/2013 tarihinden itibaren başlayan ve 14/3/2013 tarihinden önce sona eren raporlara ait istirahatli olunan dönemde işyerinde çalışılmadığına dair bildirim girişinin, aylık prim hizmet belgesi üzerinde düzenlenen sütunda yer alan kutucuğun işaretlenerek Kuruma bildirileceği son tarih olan 8/4/2013 tarihi saat 23;59’a kadar yukarıda belirtildiği şekilde yapılması gerekmektedir.
Örnek 4- Kamu iş yerinde çalışan, tedavi gördüğü hastane tarafından 10/3/2013-25/3/2013 tarihlerinde düzenlenen sağlık kurulu raporuna istinaden istirahatli olan ve istirahatli olduğu dönemde işvereni tarafından primleri Kuruma bildirilen bir sigortalı için çalışılmadığına dair bildirim girişinin aylık prim hizmet belgesi üzerinden istirahatin bittiği 25/3/2013 tarihinin içinde bulunduğu 15/3/2013-14/4/2013 dönemine ait aylık prim hizmet belgesinin Kuruma bildirileceği son tarih olan 7/5/2013 tarihi saat 23;59’a kadar bildirilmesi halinde çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılmış sayılacaktır.
Aksi halde “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi” yapılmamış sayılacağından idari para cezası uygulanacaktır.
Bu şekilde idari para cezası uygulanan işverenden Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 39 uncu maddesinin 7 inci fıkrası hükmü gereği ayrıca Tebligat ile Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişinin yapılması istenmeyecektir. Ancak sigortalının işyerinde çalıştığı yönünde inandırıcı şüphe, ihbar ve şikâyette bulunulması halinde konu Kurumun denetim elemanlarınca incelenecek, sigortalının istirahatli olduğu dönemde işyerinde çalıştığının tespit edilmesi durumunda ise Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi gereği ödenen geçici iş göremezlik ödeneğinin sigortalıdan tahsili yoluna gidilecektir.
Diğer taraftan, örneğin 2/3/2013-30/4/2013 tarihleri arasında istirahatli bırakılan ve özel sektörde çalışan bir sigortalının ödeneğini, rapor sona erme tarihinden önce en az onar günlük veya birer aylık süreler halinde talep etmesi durumunda, talep edilen günlerin tamamlanmış olması şartıyla ödenek, Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişinin işveren tarafından Tebliğin 5/1 maddesinde belirtilen adresten sigortalının talep ettiği süreler için yapılması şartıyla hemen ödenecektir. Bu şekilde ödenen Mart/2013 ödeneği için eksik gün nedeninin, anılan aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinin verileceği en son tarihe kadar bildirilmeyen primlerin izahı açısından ayrıca bildirilmesi gerekmektedir.
Sağlık hizmet sunucularınca istirahat raporu verilen ancak istirahatlı olduğu dönemde işyerinde çalışan sigortalılar için işverenler tarafından “Çalıştı” bildirimi, yine eskiden olduğu gibi kâğıt ortamında düzenlenen raporlar için manuel Çalışılmadığına Dair Bildirim ekranından, elektronik ortamda düzenlenen raporlar için ise elektronik Çalışılmadığına Dair Bildirim ekranlarından yapılacaktır. İşverenlerce “Çalıştı” bildirimi yapılan sigortalılara ödenek ödenmeyecek, önceden ödenmiş olanlar ise Kanunun 96 ncı maddesine göre tahsil edilecektir.
Yukarıda ayrıntıları ile anlatıldığı şekilde istirahatli olan sigortalılar için işverenlerce aylık prim ve hizmet belgesinde “01-istirahat”, “çalışmadı” veya “çalıştı” bildirimleri yapıldığında işverenin çalışılmadığına dair bildirim ekranından ilgili sigortalılara ait kayıtlar otomatik olarak düşürülecektir. İşverenler bildirim yaptıkları sigortalılara ait listeyi Çalışılmadığına Dair Bildirim ekranı üzerinden alabilecektir.
B- İDARİ PARA CEZASI UYGULAMALARI
İstirahat raporları yukarıda açıklandığı şekilde elektronik ortamda gönderilen ve ödenekleri ödenen sigortalılar için işverenlerce “01-İstirahat”, “Çalışmadı” veya “Çalıştı” bildirimlerini yapmayanlar ya da süresinde yapmayanlar E-Ödenek programı tarafından tespit edilecek olup bildirimleri yapmayan ya da süresinde yapmayanlara ait liste Kurum modülünde “Ceza uygulanacak raporlar” menüsünden alınabilecektir.
Alınan listede;
1-Aylık prim hizmet belgesinde düzenlenen sütundan “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişini” “Çalışmadı” olarak,
2- Manuel veya elektronik Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş ekranından sigortalının istirahatli olduğu dönemde çalışıp çalışmadığını “Çalışmadı” veya “Çalıştı” olarak,
bildirmeyen işverenlere Kanunun 102 inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen asgari ücretin yarısı, geç bildirenlere ise asgari ücretin onda biri tutarında idari para cezası uygulanacaktır.
Eksik gün nedeni “01-İstirahat” bildirimini yapmayan ya da geç yapan işverenlere eksik gün nedeni bildirimi ile ilgili sigorta primleri mevzuatı gereği idari para cezası uygulandığından ayrı bir ceza uygulanmayacaktır.
Yukarıda açıklandığı şekilde aylık prim hizmet belgesinde, sigortalıya ait kazanç bildirilmeyen dönemde, eksik gün nedeni olarak “01-İstirahat” de bildirilmeyen ya da istirahatli olduğu dönemde kazanç bildirilen, fakat yeni açılan sütundan Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi “Çalışmadı” olarak veya Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen adresten “çalıştı” ya da “çalışmadı” olarak bildirim yapılmayan sigortalıya ödenen ödenekler sigortalılardan tahsil edilmeyecek, bu sigortalılara rapor verildiği yönünde işverenlerine Kurumca elektronik mesaj yollandığı da göz önüne alınarak çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılması yönünde Tebligat gönderilmeden idari para cezası uygulanacaktır.
Kurum tarafından gönderilen asgari ücretin yarısı tutarındaki idari para cezası Tebligatı işverene tebliğ edilmeden önce işveren tarafından Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi yapılması halinde, asgari ücretin yarısı tutarında uygulanan idari para cezası, onda biri tutarına düşürülerek yeniden uygulanacaktır.
C- DİĞER KONULAR
Diğer taraftan birinci basamak sağlık kuruluşu durumunda olan işyeri hekimleri, aile hekimleri, bazı sağlık ocakları, belediye hastaneleri ve askeri hastaneler ile sınırlı sayıda ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşları tarafından istirahat raporları halen kâğıt ortamında düzenlenmekte olup kurye veya posta ile Kuruma gönderilmektedir. Raporları bu şekilde düzenlenerek Kuruma ulaştırılan sigortalılar için de “çalışmadı” bildirimi yerine geçen eksik gün nedeni bildirimleri veya kazanç ve prim bildirilen dönemde “çalışılmadığına dair bildirim girişleri” aylık prim hizmet belgesi üzerindeki sütundan veya “çalışılmadığına dair bildirim giriş” ekranlarından aylık prim hizmet belgesinin Kuruma bildirileceği son tarihe kadar yapılabilecektir.
Ancak kâğıt ortamında manuel olarak Kuruma gönderilen bu raporlar için elektronik mesaj yollanmadığı, raporun sigortalı tarafından işverenine ibraz edilmeyebileceği de göz önüne alınarak bu raporlardan yukarda belirtilen sürelerde bildirim yapılmayanlar için ikinci bir talimata kadar 2012/28 sayılı Genelge hükümlerine göre Tebligat gönderildikten sonra idari para cezası ile ilgili işlemler gerçekleştirilecektir.
Kâğıt ortamında düzenlenen raporlar için de çalışılmadığına dair bildirim girişinin yapılıp yapılmadığı veya süresinde yapılıp yapılmadığının aylık prim ve hizmet belgesinde yer alan eksik gün nedeni bildirimleri ile yeni açılan sütundan veya manuel ya da elektronik çalışılmadığına dair bildirim ekranlarından kontrol edilerek ödeneğin ödenmesi ve idari para cezası ile ilgili iş ve işlemlerin yukarıda açıklandığı şekilde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Raporların elektronik ortamda gönderilmesini sağlayan “e-ödenek programında”, eksik gün nedeni bildirimlerine ait kayıtlarda veya yeni açılan “çalışılmadığına dair bildirim ekranı” ya da “çalıştı” bildirimlerinin yapılacağı “manuel ve elektronik çalışılmadığına dair bildirim ekranlarında” meydana gelen teknik arızalardan dolayı söz konusu bildirimlerin yapılıp yapılmadığı veya süresinde yapılıp yapılmadığının tespitinin mümkün olmadığı ya da sistemce yanlış tespit yapıldığının anlaşıldığı durumlarda işverenler tarafından yapılacak itirazlar üzerine Kurum kayıtlarından manuel yapılan kontrollere göre kısa vadeli sigortalar servis personeli, şef ve sosyal güvenlik merkez müdürü veya il müdür yardımcısı tarafından müşterek tutanak tanzim edilmek suretiyle işlem yapılabilecektir.
İşverenlerin sigortalının istirahatli olduğu dönemde iş yerinde çalışıp çalışmadığını yeni düzenlenen aylık prim hizmet belgesi üzerindeki sütundan bildirmek yerine eski çalışılmadığına dair bildirim ekranlarından süresinde bildirmesi halinde bildirim yapılmış sayılacak ve idari para cezası uygulanmayacaktır.
Tebliğ değişikliğinden, yani 2/3/2013 tarihinden önce başlayan kamu ve özel işyeri sigortalılarına ait istirahat raporları için aylık prim ve hizmet belgesi üzerinde yapılan kontrollerde aylık kazanç ve prim bildirilmediği ve eksik gün nedeni bildiriminin yapıldığı tespit edilenlerin ödeneklerinin, işverenleri tarafından çalışılmadığına dair bildirim yapılması beklenilmeden ödenmesi, ancak kazanç ve prim bildirilmediği gibi eksik gün nedeni bildirimi de yapılmayan istirahat raporları hakkında 2012/28 sayılı Genelge hükümlerine göre işlem yapılması gerekmektedir.
Kamu veya özel işyerlerinde çalışan sigortalıların 2/3/2013 tarihinden önce başlayan kazanç ve primleri Kuruma tam olarak bildirilen sigortalılarının istirahat raporları için raporlar hangi tarihte sona ererse ersin şayet işverence çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılmamış ise 2012/28 sayılı Genelge hükümlerine göre eskiden beri kullanılan “çalışılmadığına dair bildirim girişi” ekranlarından bildirim yapılması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini ve gereğinin yukarıda açıklandığı şekilde yapılmasını rica ederim.
Yadigâr GÖKALP İLHAN
Kurum Başkanı
DAĞITIM:
Gereği : Bilgi :
Merkez ve Taşra Teşkilatına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
05/04/2013
DUYURU
İŞVERENLERCE ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BİLDİRİM GİRİŞLERİ NİN YAPILMASI
HAKKINDA DUYURU
İstirahatli olan sigortalıların istirahatli oldukları dönemde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının aylık prim hizmet belgesinin son verilme tarihine kadar Kuruma bildirilmesi yönünde Tebliğ değişikliği yapılmıştır.
Yapılan değişikliğe göre 4/a kapsamında sigortalı olan, işverenlerce istirahat döneminde aylık kazanç ve primleri Kuruma bildirilmeyenlerden kamu işyerlerinde çalışanlardan istirahat süreleri 2/3/2013 tarihi ile 14/3/2013 tarihleri arasında, özel işyerlerinde çalışanlardan istirahat süreleri 2/3/2013 tarihi ile 30/3/2013 tarihleri arasında başlayan ve sona erenler hakkında, anılan dönemlerde aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni "01-İstirahat"bildirilenler için bu bildirim Tebliğin 5/2 maddesi hükmü gereği Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi yerine geçeceğinden ayrıca bildirim yapılmasına gerek bulunmamaktadır.
Ancak, söz konusu işyerlerinde çalışan sigortalılardan yukarda belirtilen tarihlerde istirahati başlayan ve sona erenlerden, işverenlerince istirahat dönemine ait aylık kazanç ve primleri toplu iş sözleşmesi gereği veya atıfet kabilinden Kuruma tam olarak bildirilenlerin anılan dönemlerdeki istirahat sürelerinde işyerlerinde çalışıp çalışmadıklarının kamu işverenlerince aylık prim hizmet belgesinin Kuruma verileceği son tarih olan 8/4/2013 tarihi saat 23:59'a kadar, özel sektör işverenlerince 24/4/2013 tarihi saat 23:59'a kadar Tebliğin 5/1 maddesinde belirtilen elektronik adresten Kuruma bildirilmesi gerekmektedir.
Aksi halde "Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi" yapılmamış sayılacağından işverenlere 5510 sayılı Kanunun 102 inci maddesinin birinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen hükme göre işlem yapılacaktır.
Bundan sonraki aylarda sigortalılar için yapılması gereken Çalışılmadığına Dair Bildirim Giriş işleminin her ayın aylık prim hizmet belgesinin Kuruma verileceği son gün olan kamu işyerleri için her ayın 7 sinde, özel işyerleri için her ayın 23 ünde saat 23;59'a kadar yapılması gerekmektedir.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
Birim Adı: Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü / Kısa Vadeli Sigortalar Daire Baş kanlığı İrtibat :E-posta :kısavadeli@sgk.gov.tr Telefon312) 458 72 48
Adres : Mithatpaşa Cad. No:7 Sıhhiye / ANKARA
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından:
İSTİRAHATLİ OLAN SİGORTALILARIN İŞYERİNDE ÇALIŞMADIKLARINA
DAİR BİLDİRİMİN İŞVERENLERCE SOSYAL GÜVENLİK KURUMUNA
GÖNDERİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA
TEBLİĞDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(2 Mart 2013 Tarihli ve 28575 Sayılı Resmi Gazete’ de Yayımlanmıştır)
MADDE 1 – 12/5/2010 tarihli ve 27579 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstirahatli Olan Sigortalıların İşyerinde Çalışmadıklarına Dair Bildirimin İşverenlerce Sosyal Güvenlik Kurumuna Gönderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 5 – (1) Bildirimin, http://www.sgk.gov.tr/ internet adresinde “İŞVEREN” menüsü, “Çalışılmadığına Dair Bildirim Girişi”, “Kullanıcı Şifre Ekranı”, “Çalışılmadığına Dair Bildirim İşlemleri”, “Giriş” bölümünde yer alan bilgiler kaydedilmek suretiyle işverenler tarafından sigortalıların hak ettikleri istirahat süresinin bitim tarihinin içinde bulunduğu aya ait aylık prim hizmet belgesinin verileceği son gün mesai bitimine kadar elektronik ortamda Kuruma gönderilmesi zorunludur.
(2) Aylık prim hizmet belgesinde eksik gün nedeni olarak geçen 01 kodu ile (istirahat) bildirilen sigortalılar için bu bildirim çalışılmadığına dair bildirim yerine geçer.”
MADDE 2 – Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3 – Bu Tebliğ hükümlerini Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanı yürütür.
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Birim Adı: Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü / Kısa Vadeli Sigortalar Daire Başkanlığı
İrtibat : Osman YÜCE Daire Başkanı E-posta: oyuce@sgk.gov.tr Telefon312) 458 72 82
Adres : Mithatpaşa Cad. No:7 Sıhhiye / ANKARA
03.10.2012
DUYURU
İŞVERENLERİN E-POSTA ADRESLERİNİ KURUMA BİLDİRMELERİ
HAKKINDA DUYURU
Bilindiği üzere, E-Ödenek Programının kapsamı ve mahiyetine ilişkin hususları
açıklamak ve programın işleyişi hakkında yapılması gereken iş ve işlemleri belirlemek üzere
03/08/2012 tarihli ve 2012/28 sayılı Genelge yayınlanmıştır.
Söz konusu Genelgenin “B) İşveren Modülü başlıklı bölümünde; “çalışılmadığına dair
bildirimin süresinde yapılması için Kurum tarafından işverenlere e-posta gönderilecektir. eposta gönderilebilmesi için işverenlerin e-posta adreslerini Kuruma bildirmeleri
gerekmektedir. İşverenlerin elektronik posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında
bildirilecek son tarih 01/10/2012 olup, bu tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin
çalışılmadığına dair bildirimle ilgili hükümlerinin uygulanmasına devam edilecektir” ifadesine
yer verilmiştir.
Anılan Genelgede belirtilen süre 30/09/2012 tarihli duyuru ile 31/12/2012 tarihine
kadar uzatılmıştır. Öte yandan işverenlerin e-posta adreslerinin ve cep telefon numaralarının
giriş yapılacağı ve Kurum tarafında kayıt altına alınacağı menüler çalışılmadığına dair bildirim
girişi ekranlarında uygulamaya açılmıştır. Söz konusu menülere
http://uyg.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do web adresinden ulaşılacaktır.
İşverenlerin 4/a kapsamındaki sigortalılarına verilen istirahat raporları için
çalışılmadığına dair bildirim girişi yapılması hakkında Kurum tarafından kendilerine gönderilen
e-maillerin ulaşacağı e-posta adreslerini ve cep telefon numaralarını 31.12.2012 tarihine
kadar açılan menülerden Kuruma bildirmeleri gerekmektedir.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
Birim Adı: Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü /Kısa Vadeli Sigortalar Daire Başkanlığı
İrtibat :Osman YÜCE E-posta : oyuce@sgk.gov.tr Telefon312)458 72 82
Adres : Mithatpaşa cad. No:7 Sıhhiye ANKARA
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
EMEKLİLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDEN
01.10.2012
DUYURU
İŞVERENLERİN E-POSTA ADRESLERİNİ KURUMA BİLDİRMELERİ HAKKINDA DUYURU
Bilindiği üzere, E-Ödenek Programının kapsamı ve mahiyetine ilişkin hususları açıklamak ve programın işleyişi hakkında yapılması gereken iş ve işlemleri belirlemek üzere 03/08/2012 tarihli ve 2012/28 sayılı Genelge yayınlanmıştır.
Söz konusu Genelgenin “B) İşveren Modülü başlıklı bölümünde; “çalışılmadığına dair bildirimin süresinde yapılması için Kurum tarafından işverenlere e-posta gönderilecektir. E-posta gönderilebilmesi için işverenlerin e-posta adreslerini Kuruma bildirmeleri gerekmektedir. İşverenlerin elektronik posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında bildirilecek son tarih 01/10/2012 olup, bu tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin çalışılmadığına dair bildirimle ilgili hükümlerinin uygulanmasına devam edilecektir” ifadesine yer verilmiştir.
Anılan Genelgede belirtilen tarih 31.12.2012 tarihine kadar uzatılmıştır.
Tüm ilgililere önemle duyurulur.
MUHTEREM İŞVEREN,MUHASEBECİ,MALİ MÜŞAVİR DOSTLARIMIZ !
İŞVEREN E-POSTA BİLDİRİMİ HAKKINDA DUYURU !
Sosyal Güvenlik Kurumunun 03.08.2012 tarih,2012/28 sayılı e-ödenek konulu ;
II- Programın Mahiyeti , B-İşveren Modülü alt başlığında İstirahat Ödenekleri ile alakalı olarak ; " ...Çalışılmadığına dair bildirimin süresinde yapılması için Kurum tarafından işverenlere e-posta gönderilecektir. E-POSTA gönderilebilmesi için İŞVERENLERİN E-POSTA ADRESLERİNİ Kuruma bildirmeleri gerekmektedir.
İşverenlerin elektronik posta adreslerini Kuruma ulaştırmaları hakkında bildirilecek son tarih 01/10/2012 olup, bu tarihe kadar 2011/50 sayılı Genelgenin çalışılmadığına dair bildirimle ilgili hükümlerinin uygulanmasına devam edilecektir. Belirtilen tarihe kadar sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezleri kısa vadeli sigortalar servislerinde çalışan personellerce Kurum modülünde çalışılmadığına dair bildirim yapılmayan raporlara ait bilgilerin yer aldığı İşveren Onaysız Tebligat İşlemleri listesinde bilgilerine yer verilen SİGORTALILARIN İŞVERENLERİNE İDARİ PARA CEZASI UYGULANMADAN ÖNCE M U T L A K A ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BİLDİRİMİN YAPILMASI İÇİN KAĞIT ORTAMINDA TEBLİGAT ÇEKİLECEKTİR.
Ayrıca elektronik ortamda rapor gönderemeyen sağlık hizmet sunucularının kâğıt ortamında gönderdikleri raporları eski çalışılmadığına dair bildirim giriş ekranından anılan bildirimin yapılması halinde eski ödenek programından ödenecektir." DENİLMEKTEDİR.
KONUNUN ANLAŞILMASI VE KURUM NEZDİNDE ÇÖZÜMÜ NOKTASINDA İRTİBATA GEÇEREK,E-BİLDİRGE SAYFASINDA MÜMKÜNSE, " İŞVEREN E-POSTA ADRESİ GİRİŞİ" MODÜLÜ EKLENEREK ÇÖZÜLEBİLİNECEĞİ YETKİLİLERLE PAYLAŞILMIŞTIR.
TARAFIMA DÖNÜLÜP,PAZARTESİ GÜNÜ KONU HAKKINDA YENİ BİR D Ü Z E N L E M E YAPILACAĞI BİLDİRLMİŞTİR.
SAYGILARIMLA ARZ EDERİM.
MUSTAFA GENÇ
SMMM
DUYURU
SAĞLIK HİZMET SUNUCULARINCA DÜZENLENEN İŞ GÖREMEZLİK
RAPORLARININ ELEKTRONİK ORTAMDA HAZIRLANMASI VE
İŞVERENLER TARAFINDAN ÇALIŞILMADIĞINA DAİR BELGE GİRİŞİ YAPILMASI.
Başkanlığımızın 13.07.2012 tarihli duyusunda;
16.07.2012 tarihinden itibaren
a-Kurumumuzla anlaşmalı ve MEDULA bağlantısı olan 2 inci ve 3 üncü basamak sağlık hizmet sunucuları 4/a kapsamında olan sigortalıların zorunlu haller hariç, tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini elektronik ortamda düzenleyecektir.
b-Kurumumuz MEDULA sistemiyle bağlantısı olmayan 2 inci ve 3 üncü basamak sağlık hizmet sunucuları (askeri hastaneler, mahalli idareler bünyesindeki hastaneler gibi), birinci basamak sağlık hizmet sunucuları (aile hekimleri, kurum tabipleri, işyeri hekimleri), ile Kurumumuzla anlaşmalı olmayan sağlık hizmet sunucuları, sigortalılar adına düzenlenecek tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenleyip Kurumumuza gönderecektir.
c) Kurumumuzla anlaşmalı olsun veya olmasın tüm sağlık hizmet sunucuları 4/b kapsamında olan sigortalıları adına düzenlenecek tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenlenip Kurumumuza gönderecektir. Hususları belirtilmiştir.
e-ödenek sistemi uygulamaya başlandığından dolayı, 16.07.2012 tarihinden sonra elektronik ortamda istirahat alan sigortalıların istirahatli oldukları dönemleri ile ilgili çalışılmadığına dair bildirim girişleri, http://test4.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do adresinden yapılacaktır.
16.07.2012 tarihinden önce alınan istirahat raporlarının ve 16.07.2012 tarihinden sonraki kağıt ortamında verilen istirahat raporları ile ilgili çalışılmadığına dair bildirim girişleri, sgk.gov.tr adresinden, e-sgk, diğer uygulamalar, çalışılmadığına dair bildirim girişi adresinden girişlerin yapılması gerekmektedir.
16.07.2012 tarihinden itibaren çalışılmadığına dair bildirim girişleri süresinde yapılmadığı takdirde yapılacak işlemler:
Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 39 uncu maddesinin 7 nci fıkrasına göre “ Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir. Gönderilen bu belge işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için yapılan tebligat yerine geçer.” Hükmü yer almaktadır. Sistem bu düzenlemeye uygundur. Rapor bitiş tarihinden itibaren 5 iş günü geçtiği halde, işveren tarafından sigortalıya ait iş göremezlik bildirimi yapılmayan raporlar Kurum tarafında onaysızlar listesinde görülecektir. İkinci bir talimata kadar bu listede yer alan raporların sigortalılarının
işverenlerine Tebligat gönderilecek işverenin bildirimine göre ödeme yapılacak ya da cezai işlem süreci işlemeye başlayacaktır.
Gönderilen yazılı Tebligata rağmen tebliğin tebellüğünü takip eden 5 iş günü içinde bildirim girişini yapmayan işverene Kanunun 102 nci maddesinin (i) bendi gereği idari para cezası uygulanacaktır.
İşverenlerimizin idari para cezalarına maruz kalmamaları için sürecin takibi ve Kurumumuz ana sayfasındaki yer alan duyuruları takip etmeleri büyük önem arzetmektedir.
Tarih: 16.07.2012
DUYURU
SAĞLIK HİZMET SUNUCULARINCA DÜZENLENEN İŞ GÖREMEZLİK
RAPORLARININ ELEKTRONİK ORTAMDA HAZIRLANMASI
İlgi:29/06/2012 tarihli sayılı duyuru
İlgide belirtilen duyurumuzla kısa vadeli sigorta kollarından geçici iş göremezlik
ödeneğinin elektronik ortamda hak sahiplerinin hesaplarına aktarılması amacıyla
Başkanlığımız tarafından "Geçici İş Göremezlik Süreç İyileştirme Projesi" kapsamında
yürütülen çalışmada 2 inci ve 3 üncü basamak sağlık hizmet sunucuları tarafından
doldurulması gereken tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesinin
elektronik ortamda düzenlenmesi ve yetkili sosyal güvenlik merkezine elektronik ortamda
gönderilmesine ilişkin uygulamanın Ülke genelinde 16/07/2012 tarihi itibarıyla başlayacağı,
bu nedenle Kurumumuzla anlaşmalı 2 inci ve 3 üncü basamak Sağlık Hizmet Sunucularının İş
Göremezlik Raporlarının hazırlanmasına esas çalışmalarını ve ekranlarını prototiplere uygun
olarak en geç 06/07/2012 tarihine kadar tamamlamaları gerektiği belirtilmiştir.
Bu çerçevede Ülke genelinde uygulamanın 16/07/2012 tarihinde başlayacak olması
nedeniyle bu tarihten itibaren;
a) Kurumumuzla anlaşmalı ve MEDULA bağlantısı olan 2 inci ve 3 üncü basamak
sağlık hizmet sunucuları 4/a kapsamında olan sigortalıların zorunlu haller hariç, tek hekim
raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini elektronik ortamda düzenleyecektir.
b) Kurumumuz MEDULA sistemiyle bağlantısı olmayan 2 inci ve 3 üncü basamak
sağlık hizmet sunucuları (askeri hastaneler, mahalli idareler bünyesindeki hastaneler gibi),
birinci basamak sağlık hizmet sunucuları (aile hekimleri, kurum tabipleri, işyeri hekimleri),
ile Kurumumuzla anlaşmalı olmayan sağlık hizmet sunucuları, sigortalılar adına düzenlenecek
tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak
ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenleyip Kurumumuza
gönderecektir.
c) Kurumumuzla anlaşmalı olsun veya olmasın tüm sağlık hizmet sunucuları 4/b
kapsamında olan sigortalıları adına düzenlenecek tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile iş
göremezlik belgesini, Kurumumuzca yapılacak ikinci bir duyuruya kadar önceden olduğu gibi
manüel ortamda düzenlenip Kurumumuza gönderecektir.
d) Kurumumuzla anlaşmalı ve MEDULA bağlantısı olan 2 inci ve 3 üncü basamak
sağlık hizmet sunucuları 4/a kapsamında olan sigortalıların tek hekim raporu, sağlık kurulu
raporu ile iş göremezlik belgesini, zorunlu nedenlerden dolayı elektronik ortamda
düzenleyememeleri halinde, önceden olduğu gibi manüel ortamda düzenleyip Kurumumuza
gönderecektir.
Ancak, mükerrerliğe meydan vermemek için tek hekim raporu, sağlık kurulu raporu ile
iş göremezlik belgesinin manüel ortamda düzenlenmesi halinde, ayrıca elektronik ortamda
düzenlenmemesi veya elektronik ortamda düzenlenmesi halinde ayrıca manüel ortamda
düzenlenmemesi gerekmektedir.
Bilgilerini ve gereğini rica ederim.
DAĞITIM:
Sağlık Hizmet Sunucuları
SGK İL MÜDÜRLÜĞÜNDEN DUYURU
DUYURU
İş göremezlik belgeleri ile ilgili olarak;
12/04/2012 tarih ve 28267 sayılıresmi gazetede yayınlanan Sosyal Sigortalar Yönetmelinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik ile 39. maddenin 7. fıkrasıaşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir. Gönderilen bu belge işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için yapılan tebligat yerine geçer.”
23/05/2012 tarihinde yayınlanan duyuruda, 01/07/2012 tarihinden itibaren Sağlık hizmet sunucuları tarafından düzenlenen geçici iş göremezlik raporlarının elektronik ortamda düzenlenmesi uygulamasına başlayacağı belirtilmiştir. Duyuruda;
Kurumca yetkilendirilen tek hekim veya sağlık kurulu tarafından verilecek istirahatler, örneği Kurumca belirlenen belge ile elektronik ortamda Kuruma gönderilir. Gönderilen bu belge işverence görüntülenebildiğinden, çalışılmadığına dair bildirimin Kuruma gönderilmesi için yapılan tebligat yerine geçer.” Denilmektedir.
Duyuru kapsamında , işverenlerce istirahatlısigortalılara ilişkin çalışmazlık belgesinin internet ortamında gönderilmesine dair Kurum tarafından ayrıca tebligat gönderilmeyecektir.
Bu kapsamda sigortalıların rahatsızlıkları nedeniyle almış oldukları raporlarda kurumuzca geçici iş göremezlik ödeneği ödenebilmesi için raporun bitiş tarihinden itibaren 5 iş günü içinde ‘Çalışmadığına Dair Bildirim Girişi’ nin sisteme girilmesi gerekmektedir.
Sigortalıların mağdur olmamaları, iş kaybına yol açılmaması ve işverenlerin cezai bir durumla karşı karşıya kalınmaması için çalışmadığına dair bildirim girişlerinin yasal süresi içinde bundan sonra http://test4.sgk.gov.tr/vizite/welcome.do yapılması gerekmektedir.
Öte yandan, söz konusu uygulamanın test işlemlerine 20.06.2012 tarihinde başlanılacak olup, 20.06.2012 ila 30.06.2012 tarihleri arasında hem eski, hem de yeni sistem birlikte kullanılabilecektir. 01.07.2012 tarihinden itibaren ise yeni sistem zorunlu hale gelecektir.
Ayrıca;
Hak edilen istirahat süresi, “on günden kısa süreli istirahatlarda istirahatın bittiği günü, on gün ve daha uzun süreli istirahatlarda onar günlük sürelerin bittiği ve son on günlük süreden arta kalan istirahat süresinin bittiği günü” olarak tanımlanmakta olup, işverenlerce sigortalıların istirahat belgelerinin belirtilen süreleri takip eden 5 işgünü içerisinde yukarıdaki şekilde bildirimin işverenlerince yapılması gerekmektedir.
Sigortalılara rahatsızlıkları sebebiyle sağlık tesislerince 10 günün üstünde istirahat verilmesi halinde hak ettikleri geçici iş göremezlik ödeneklerini 10’ ar günlük dilimler halinde almak istedikleri konusunda işverenlerine talepte bulunmadıkları takdirde, işverenler tarafından çalışılmadığına dair bildirim girişlerinin rapor bitiş tarihi itibariyle 5 işgünü içinde elektronik ortamda yapılması gerekmektedir.
Konunun önemine binaen duyurulur.
GAZİANTEP SOSYAL GÜVENLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
Tarih: 18.06.2012
Saat: 11:11
Alıntı. Gaziantep SMMMO