AHMET BARLAK MUHASEBE FORUMU

Orjinalini görmek için tıklayınız: ödeme kaydedici cihazı 15 günlük süre içinde almamak
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
Tarih 20/07/2000
Sayı B.07.0.GEL.0.65/6503-12-34769
Kapsam 
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
ANKARA


SAYI : B.07.0.GEL.0.65/6503-12-
KONU:

KATMA DEĞER VERGİSİ MÜKELLEFLERİNİN ÖDEME KAYDEDİCİ
CİHAZLARI KULLANMALARI MECBURİYETİ HAKKINDA
İÇ GENELGE
SERİ NO: 2000/1

.......................VALİLİĞİ
(Defterdarlık: Gelir Müdürlüğüne)


Bilindiği üzere, Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 sayılı Kanunun mükerrer 8/1. maddesinde "...süresi içerisinde ödeme kaydedici cihazları almayan... mükellefler adına Vergi Usul Kanununun 353 üncü maddesinin 8 numaralı bendinde yazılı özel usulsüzlük cezası kesilir." Aynı Kanunun Mükerrer 8/2. maddesinde ise " Maliye Bakanlığınca belirlenip açıklanan usul ve esaslara uymayan...mükellefler hakkında; her bir tespit için ayrı ayrı olmak üzere, Vergi Usul Kanununa bağlı "Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel"de yer alan birinci derece usulsüzlük cezalarının beş katı uygulanır." denilmektedir.

Diğer taraftan, ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti olduğu halde cihaz almayıp fatura, perakende satış fişi vb. gibi belgeleri düzenleyenler ile ödeme kaydedici cihaz aldığı halde bunu vergi dairesine kaydettirip "Ödeme Kaydedici Cihazlara Ait Levha"yı almadan ödeme kaydedici cihaz fişi kesen mükelleflere, Vergi Usul Kanununun 353/2. maddesine göre özel usulsüzlük cezası uygulanmakta idi.

Bakanlığımıza intikal eden olaylardan yukarıda sayılan cezalardan Vergi Usul Kanununun 353/2. maddesine göre kesilen özel usulsüzlük cezaları hakkında, yargı mercilerinde açıklan davaların idare aleyhine sonuçlandığı ve verilen kararların mustakar hale geldiği anlaşılmaktadır.

Bu nedenle, söz konusu uygulama ile ilgili olarak idare ve yargı mercilerinin gereksiz emek, zaman ve kırtasiye kaybını önlemek için 3100 sayılı Kanuna göre ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunan mükelleflere;

a) Ödeme kaydedici cihaz almadan Vergi Usul Kanununa göre düzenledikleri fatura, perakende satış fişi

vb. gibi belgelerin,

b) Usulüne uygun olarak aldıkları cihazlarını vergi dairesine kaydettirip ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı almadan düzenledikleri ödeme kaydedici cihaz fişlerinin,

geçersiz olduğu gerekçesi ile Vergi Usul Kanununun 353/2. maddesine göre özel usulsüzlük cezası kesilmesi uygulamasından vazgeçilmesi uygun görülmüştür.

Öte yandan, cihazını süresinde almayan mükelleflere, Vergi Usul Kanununun 353/8. maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezasının, cihazını süresinde vergi dairesine kayıt ettirip ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı almayan mükelleflere ise Vergi Usul Kanununa bağlı "Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel"de yer alan birinci derece usulsüzlük cezalarının beş katı tutarındaki cezanın kesilmesi uygulamasına devam edileceği tabiidir.

Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.

Bakan a.

 
Özel Usulsüzlükler ve Cezaları a) Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması


Kanun Ad VERGİ USUL KANUNU
Madde No 353
Kapsam
4008 sayılı Kanunun 17 nci maddesiyle değişen madde) 1. (4108 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle değişen bent) Verilmesi ve alınması icabeden fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi, alınmaması veya düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların herbirine, her bir belge için (4369 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktar) 10.000.000 liradan (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 190 -TL) aşağı olmamak üzere bu belgelere yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının % 10'u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilir.(*)
Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak tespit olunan yukarıda yazılı özel usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı (4369 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktar) 5.000.000.000 lirayı (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 97.000 -TL) geçemez.(**)

2. (4108 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle değişen bent) Perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin, kullanılmadığının, bulundurulmadığının, düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin veya gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin tespiti halinde, her bir belge için (4369 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktar) 10.000.000 lira (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 190 -TL) özel uzulsüzlük cezası kesilir.(***)

Ancak, her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için (4369 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktarlar) 500.000.000 lirayı (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 9.700 -TL) bir takvim yılı içinde ise 5.000.000.000 lirayı (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 97.000 -TL) aşamaz.(****)

3. (4108 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle değişen bent) 232 nci maddenin birinci fıkrasının 1 ila 5 numaralı bentlerinde sayılanlar dışında kalan kişilerin fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi ve giriş ve yolcu taşıma biletlerini almadıklarının tespit edilmesi halinde, bunlara bu maddenin 2 numaralı bendinde belirtilen cezanın beşte biri kadar özel usulsüzlük cezası kesilir. şu kadar ki, bu cezanın kesilebilmesi için, belge alınmadığına ilişkin tespitin vergi incelenmesine yetkili olanlar tarafından yapılması şarttır. (5615 sayılı Kanunun 20 inci maddesiyle eklenen cümle Yürürlük; 04.04.2007) Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı, söz konusu tespiti vergi incelemesine yetkili olmayanlara da yaptırmaya yetkilidir. Bu hükmün uygulanmasında belge alınmadığına ilişkin tespit tutanağının belge almayana verilen örneği, ceza ihbarnamesi yerine geçer.

4. (4108 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle değişen bent) Günlük kasa defteri, günlük perakende satış ve hâsılat defteri ile Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; işyerinde bulundurulmaması, bu defterlere yazılması gereken işlemlerin günü gününe deftere kayıt edilmemesi veya yoklama ve incelemeye yetkili olanlara istendiğinde ibraz edilmemesi halleri ile vergi kanunlarının uygulanması bakımından levha bulundurma veya asma zorunluluğu bulunan mükelleflerin bu zorunluluğa uymamaları halinde her tespit için (4369 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktar) 10.000.000 lira (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 190 -TL) özel usulsüzlük cezası kesilir.(*****)

5. (5228 Sayılı Kanunun 60/1-b maddesiule yürürlükten kaldırılan bent. Yürürlük; 31.07.2004)(******)

6. (4108 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle değişen bent) Bu Kanuna göre belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve malî tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ve kullanılmasına ilişkin kural ve standartlara uymayanlara (4369 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktar) 250.000.000 lira (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 4.400 -TL) özel usulsüzlük cezası kesilir.(*******)

7. (4108 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle eklenen bent) Bu Kanunun 8 inci maddesinin son fıkrası uyarınca getirilen mecburiyete uymaksızın işlem yapanlara her bir işlem için (4369 sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktar) 10.000.000 lira (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 230 -TL) özel usulsüzlük cezası kesilir(********)

8. (4369 sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle eklenen bent) Belge basımı ile ilgili bildirim görevini tamamen veya kısmen yerine getirmeyen matbaa işletmecilerine 75.000.000 lira (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 700 -TL) özel usulsüzlük cezası kesilir.(6009 sayılı Kanunun 11 inci maddesiyle eklenen cümle Yürürlük; 01.08.2010) Ancak, bu bent uyarınca kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı bir takvim yılı içinde 120.000 TL'yi(432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 140.000 -TL) aşamaz.

9. (4369 sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle eklenen bent) 4358 sayılı Kanun uyarınca işlemlerinde vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kurum ve kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri Maliye Bakanlığının belirleyeceği standartlarda, araçlarla (yazı, manyetik ortam, disket, mikro film, mikro fiş gibi) ve zamanlarda yerine getirmeyenler hakkında 75.000.000 lira (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 970 -TL) özel usulsüzlük cezası kesilir. Ceza kesilenler, ödedikleri ceza için fiilleri ile ceza kesilmesine neden olan kişilere rücu edebilirler.

10. (4369 sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle eklenen bent) Bu Kanunun 127 nci maddesinin (d) bendi uyarınca Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durdurmayan aracın sahibi adına 75.000.000 lira (432 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2014'den itibaren 700 -TL) özel usulsüzlük cezası kesilir.

Bu maddede yazılı usulsüzlükler sonucunda vergi ziyaı da meydana geldiği takdirde bu ziyaın gerektirdiği vergi cezaları ayrıca kesilir ve bu cezalar hakkında 336 ncı madde hükmü uygulanmaz.

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.



(*) Madde 353 _ (Değişmeden önceki şekli) (4008 sayılı Kanunun 17'nci maddesiyle değişen madde) 1. (4108 sayılı Kanunun 8'inci maddesiyle değişen bent) Verilmesi ve alınması icabeden fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi, alınmaması veya düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların herbirine, her bir belge için 1.500.000 liradan (97/10345 sayılı B.K.K. ile 10.000.000 Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) aşağı olmamak üzere bu belgelere yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının % 10'u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilir.
(**) (Değişmeden önceki şekli) Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak tespit olunan yukarıda yazılı özel usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı 750.000.000 lirayı (97/10345 sayılı B.K.K. ile 5.000.000.000 Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) geçemez.
(***) (Değişmeden önceki şekli) 2. (4108 sayılı Kanunun 8'inci maddesiyle değişen bent) Perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin, kullanılmadığının, bulundurulma-dığının, düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin veya gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin tespiti halinde, her bir belge için 1.500.000 lira (97/10345 sayılı B.K.K. ile 10.000.000 Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) özel usulsüzlük cezası kesilir.
(****) (Değişmeden önceki şekli) Ancak, her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için 75.000.000 lirayı, (97/10345 sayılı B.K.K. ile 300.000.000 Yürürlük: 160.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) bir takvim yılı içinde ise 750.000.000 lirayı (97/10345 sayılı B.K.K. ile 5.000.000.000 Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) aşamaz.
(*****) 4. (Değişmeden önceki şekli)( 4108 sayılı Kanunun 8'inci maddesiyle değişen bent) Günlük kasa defteri, günlük perakende satış ve hâsılat defteri ile Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; işyerinde bulundurulmaması, bu defterlere yazılması gereken işlemlerin günü gününe deftere kayıt edilmemesi veya yoklama ve incelemeye yetkili olanlara istendiğinde ibraz edilmemesi halleri ile vergi kanunlarının uygulanması bakımından levha bulundurma veya asma zorunluluğu bulunan mükelleflerin bu zorunluluğa uymamaları halinde her tespit için 1.500.000 lira (97/10345 sayılı B.K.K. ile 10.000.000 Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) özel usulsüzlük cezası kesilir.
(******) Madde 353- 5. (Kaldırılmadan önceki şekli) Bu Kanunun mükerrer 354 üncü maddesine göre işyerleri için kapatma kararı verilen ve işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflere; bir takvim yılı içinde ilk uygulama için (4369. sayılı Kanunun 19 uncu maddesiyle belirlenen miktarlar) 18.000.000 lira, ikinci uygulama için 36.000.000 lira üçüncü ve daha sonraki her uygulama için ise 72.000.000 lira özel usulsüzlük cezası kesilir. Bilanço usulü esasına göre defter tutan mükellefler ile serbest meslek erbabı için bu cezalar bir kat artırılarak uygulanır.(x)
(x) 5. (Değişmeden önceki şekli) (97/10345 sayılı B.K.K. ile artırılan miktarlar Kanundaki miktarların yanına parantez içinde siyah ile yazılmıştır. Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) Bu Kanunun mükerrer 354 üncü maddesine göre işyerleri için kapatma kararı verilen ve işletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflere; bir takvim yılı içinde ilk uygulama için 2.000.000 (18.000.000) lira, ikinci uygulama için 4.000.000 (36.000.000) lira üçüncü ve daha sonraki her uygulama için ise 8.000.000 (72.000.000) lira özel usulsüzlük cezası kesilir. Bilanço usulü esasına göre defter tutan mükellefler ile serbest meslek erbabı için bu cezalar bir kat artırılarak uygulanır.
(*******) 6. (Değişmeden önceki şekli) 4108 sayılı Kanunun 8'inci maddesiyle değişen bent) Bu Kanuna göre belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve malî tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ve kullanılmasına ilişkin kural ve standartlara uymayanlara 37.500.000 (97/10345 sayılı B.K.K. ile 250.000.000 Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) lira özel usulsüzlük cezası kesilir.
(********) 7. (Değişmeden önceki şekli) 4108 sayılı Kanunun 8'inci maddesiyle eklenen bent) Bu Kanunun 8 inci maddesinin son fıkrası uyarınca getirilen mecburiyete uymaksızın işlem yapanlara her bir işlem için 1.500.000 lira (97/10345 sayılı B.K.K. ile 10.000.000 Yürürlük: 16.12.1997 Geçerlilik: 1.1.1998) özel usulsüzlük cezası kesilir.  
 
Başlık Ödeme kaydedici cihazını süresinde almadığı tespit edilip adına özel usulsüzlük cezası kesilen mükelleflere, aynı mahiyette yapılan her tespit için ayrı ayrı özel usulsüzlük cezası kesilmesi gerekmektedir.
Tarih 11/08/2000
Sayı B.07.0.GEL.0.65/6516-487/37955
Kapsam
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü

TARİH : 11.08.2000
SAYI : B.07.0.GEL.0.65/6516-487/37955
KONU : Ö.K.Cihazını zamanında almayan mükellefe
özel usulsüzlük cezası kesilmesine rağmen cihazı almaması 
halinde aynı mahiyette ceza kesilip kesilmeyeceği hk. 

KAHRAMANMARAŞ VALİLİĞİNE
(Defterdarlık : Gelir Müdürlüğüne)
İLGİ : 14.02.2000 gün ve B.07.4. DEF.0.46.10/00/12-569 sayılı yazınız.
İlgi yazınızda, ödeme kaydedici cihaz kullanmak zorunda olan mükelleflerden, cihazlarını süresinde almayanlara, 3100 sayılı Kanunun 4369 sayılı Kanunla değişik mükerrer 6/1. maddesine göre Vergi Usul Kanununun 353/8. maddesinde yazılı özel usülsüzlük cezasının kesildiği, ancak mükelleflerin bu ceza kesildikten sonra da bu mecburiyete uymadıklarının ikinci kez tespit edildiği belirtilerek yapılacak işlemin bildirilmesi istenilmektedir.

Bilindiği üzere, Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 sayılı Kanunla ilgili 36 Seri No.lu Genel Tebliğde açıklandığı üzere perakende ticaretle uğraşan veya hizmet ifa eden birinci ve ikinci sınıf tacirlerin işe başlama tarihinden itibaren 30 gün (51 Seri No.lu Genel Tebliğe göre kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içerisinde ödeme kaydedici cihazları kullanma mecburiyetleri bulunmaktadır.

Anılan Kanunun 4369 sayılı Kanunla değişik Mükerrer 8/1. maddesinde ise, "...süresi içerisinde ödeme kaydedici cihazları almayan... mükellefler adına Vergi Usul Kanununun 353 üncü maddesinin 8 numaralı bendinde yazılı özel usulsüzlük cezası kesilir." hükmü yer almaktadır. 

Buna göre, ödeme kaydedici cihazını süresinde almadığı tespit edilip adına Vergi Usul Kanununun 353. maddesinin 8 numaralı bendinde yazılı cezanın kesilmesinden sonra da mükelleflere, aynı mahiyette yapılan her tespit için ayrı ayrı özel usulsüzlük cezası kesilmesi gerekmektedir. Ancak mükellef-idare ilişkilerinin zedelenmemesi ve kesilen cezalara karşı mükelleflerin yargı organlarına başvurması halinde, bunun idareye getireceği iş yükü de gözönüne alınarak bu konudaki denetimlerin belli aralıklarla yapılması gerekir.

Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
BUYUR BURDAN YAK...


Başlık Ödeme Kaydedici Cihaz İzin Yazısının Geçerlilik Süresi hk.
Tarih 15/08/2012
Sayı B.07.1.GİB.4.38.15.02-ÖKC-21-214-125
Kapsam

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

KAYSERİ VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

(Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü)







Sayı

:

B.07.1.GİB.4.38.15.02-ÖKC-21-214-125

15/08/2012

Konu

:

Ödeme Kaydedici Cihaz İzin Yazısının Geçerlilik Süresi





İlgide kayıtlı özelge talep formunda, ödeme kaydedici cihaz satışı faaliyetinde bulunduğunuz, müşterilerinizin vergi dairesinden almış oldukları izin yazılarının düzenlenme tarihinden itibaren 15 gün içinde yazar kasa satışı yaptığınız, bu süre geçmişse izin yazısının yenilenmesini istediğiniz belirtilerek, bahse konu izin yazılarının geçerlilik süresi hakkında Başkanlığımızdan görüş sorulmaktadır.

Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 sayılı Kanunun 1/1 inci maddesinde "Satışı yapılan malları aynen veya işlendikten sonra satışını yapanlar dışındaki kimselere satan veya aynı kimselere hizmet veren birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, bu Kanuna göre ödeme kaydedici cihaz kullanmak mecburiyetindedirler." hükmüne yer verilmiştir.

Anılan Kanunla ilgili 50 Seri No.lu Genel Tebliğin Ödeme Kaydedici Cihazların Satışı A Bölümünde;

" 1 - Ödeme kaydedici cihaz satışı yapan kişi veya kuruluşlar;

a) Ödeme kaydedici cihaz kullanmakla yükümlü olduklarını, bağlı bulundukları vergi dairesinden alacakları yazıyla belgeleyen mükelleflere ödeme kaydedici cihaz satacaklardır. Diğer bir ifadeyle vergi dairesinin yazısını ibraz edemeyenlere (mükellef olmayanlara, götürü usulde mükellef olanlara vb.) hiçbir şekilde ödeme kaydedici cihaz satamayacaklardır. Mükellefler bahse konu izin yazısını gelir veya kurumlar vergisi (vergiden muaf olanlara katma değer vergisi) yönünden bağlı oldukları vergi dairesinden alacaklardır.

Ancak, perakende satış yapmakla beraber kurumlar vergisinden muaf olan ve teslimleri katma değer vergisinden istisna olanlar (askeri kantinler vb.) kurumlarınca düzenlenen ve faaliyet konuları ile neye istinaden vergiden muaf olduklarını belirtir bir yazıyla birlikte faaliyet gösterdikleri mahallin yetkili bulunduğu vergi dairesinden alacakları yazıyla ödeme kaydedici cihaz satın alabileceklerdir.

b) Vergi dairesince verilen yazıyı aldıktan sonra, alıcının adı, adresi, vergi dairesi, sicil numarası, cihazın marka, model ve sicil numarası gibi bilgilerin yanısıra vergi dairesi yazısının tarih ve numarası da belirtmek suretiyle düzenleyecekleri bir fatura ile satış işlemini gerçekleştireceklerdir.

c) Cihazla birlikte, kullanma kılavuzu ve ruhsatnameyi de alıcıya vereceklerdir. Ruhsatnamenin satışa ilişkin bölümlerini eksiksiz bir şekilde doldurup tasdik edeceklerdir.

d) Ödeme kaydedici cihazları kimlere sattıklarını, satışın yapıldığı tarihten itibaren 30 gün içerisinde cihazın marka, model ve sicil numarasını da belirtmek suretiyle bir taraftan alıcının (müşterinin) kayıtlı olduğu vergi dairesine diğer taraftan da ilgili üretici veya ithalatçı kuruluşa bildireceklerdir." denilmiştir.

Bu nedenlerle, kullanım amaçlı ödeme kaydedici cihaz satışlarında yukarıdaki açıklamalara göre işlem yapılması gerekmekte olup, mükelleflerin ödeme kaydedici cihaz alabilmeleri için vergi dairelerince verilen izin yazılarında geçerlilik süresi öngörülmemektedir. Ancak, ödeme kaydedici cihaz alıcısının vergi mükellefiyeti ile ilgili hususlarda tereddüt uyandıran bir durumun söz konusu olması halinde izin yazısını veren vergi dairesinden gerekli kontrollerin yapılmasının mümkün olduğu tabiidir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.







(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.





Başlık Ö.K.C. kullanma mecburiyetinin başlama tarihi hk.
Tarih 25/08/1997
Sayı B.07.0.GEL.0.65/6516-274/36173
Kapsam
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü

TARİH : 25.08.1997
SAYI : B.07.0.GEL.0.65/6516-274/36173
KONU : Ö.K.C. kullanma mecburiyetinin
başlama tarihi hk.
ANKARA VALİLİĞİ
(Defterdarlık: Usul Gelir Müdürlüğüne)

İLGİ: 30.6.1997 gün ve B.07.4.DEF.0.06.14/97-33008-24/9220 sayılı yazınız.

İlgi yazınızda İliniz ..... Vergi Dairesi mükelleflerinden .....'nun, 21.3.1997 tarihli dilekçesi ile 20.1.1997 tarihinden itibaren işe başladığını ilgili vergi dairesine bildirdiği, ancak ödeme kaydedici cihazını mükellefiyetinin tesisinde meydana gelen gecikmeden dolayı süresinde kullanamadığı belirtilerek, ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyetinin başlama tarihinin belirlenmesinde, işe başlama tarihinin mi, yoksa mükellefiyetinin tesis edildiği tarihin mi esas alınacağı sorulmaktadır.

Bilindiği üzere, Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 sayılı Kanunla ilgili 36 Seri No.lu Genel Tebliğde, yeni işe başlayan mükelleflerìn ödeme kaydedici cihazları kullanma mecburiyetlerinin, işe başlama tarihinden itibaren 30 gün (51 Seri No.lu Genel Tebliğe göre kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içerisinde başlayacağı, 27 Seri No.lu Genel Tebliğin 1. bölümünde ise, gerek mecburiyetlerinin başlaması sebebiyle gerekse kendi istekleri ile ödeme kaydedici cihaz alan mükelleflerin, aldıkları cihazları, alış faturasının düzenlendiği tarihten (fatura tarihi dahil) itibaren on beş gün içerisinde bağlı bulundukları vergi dairesine kaydettirerek ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı alacakları açıklanmıştır.

Diğer taraftan 20 Seri No.lu Genel Tebliğin 1/b bölümünde ödeme kaydedici cihazları süresinde almayan mükelleflerin 3100 sayılı Kanunun Mükerrer 8/1. maddesine göre kaçakçılığa teşebbüs etmiş sayılarak haklarında Vergi Usul Kanununun 360. maddesine göre işlem yapılacağı, cihazlarını süresinde vergi dairesine kaydettirip ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı almayanlara ise Mükerrer 8/2.maddeye göre Vergi Usul Kanununa bağlı Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvelde yeralan birinci derece usulsüzlük cezalarının beş katı tutarında ceza kesileceği belirtilmiştir.

Yazınızdan, adı geçen .....'nun, tek vergi numarası uygulamasıyla ilgili olarak daha önce kayıtlı bulunduğu vergi dairesi ile yapılan yazışmalardaki gecikme nedeniyle mükellefiyetinin 19.3.1997 tarihinde tesis edilebildiği ve ödeme kaydedici cihazı ile ilgili yasal yükümlülüklerini bu tarihten sonra yerine getirdiği anlaşılmaktadır. 

Buna göre, tek vergi numarası uygulamasından kaynaklanan gecikme nedeniyle mükellefiyeti geç tesis edilen adı geçenin, bu olayda bir kasıt ve kusuru olamayacağından ve 50 Seri No.lu Genel Tebliğe göre mükellefiyeti tesis edilmeden ödeme kaydedici cihaz kullanamayacağından, ödeme kaydedici cihaz alma yükümlülüğü ile ilgili sürenin hesaplanmasında 19.3.1997 tarihinin esas alınması ve ödevlinin bu tarihten itibaren 30 gün içinde ödeme kaydedici cihaz alarak (fatura tarihinden itibaren) 15 gün içerisinde vergi dairesine kayıt ettirip levhasını almak suretiyle kullanması gerekmektedir.

Öte yandan ödevlinin işi bıraktığı tarihte ödeme kaydedici cihazı adına düzenleyeceği bir belgeyle işletmeden çekmeme fiiliyle ilgili olarak Vergi Usul Kanununa göre gerekli cezanın kesileceği tabiidir.

Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.
Bakan a.
Daire Başkanı
 
Başlık İşyerinde çıkan yangın sonucu, ödeme kaydedici cihazı yanan mükellefe ödeme kaydedici cihaz temini için 15 günlük sürenin verilmesi gerektiği hk.
Tarih 07/09/1998
Sayı B.07.0.GEL.0.65/6530-115/31775
Kapsam
T.C. 
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
TARİH : 07.09.1998
SAYI : B.07.0.GEL.0.65/6530-115/31775
KONU : İşyerinde çıkan yangın sonucu, ödeme kaydedici cihazı
yanan mükellefe ödeme kaydedici cihaz temini için 15 günlük 
sürenin verilmesi gerektiği hk.

MALATYA VALİLİĞİ
(Defterdarlık : Gelir Müdürlüğüne)

İLGİ: 15.05.1998 gün ve B.07.4.DEF.0.44.10.2000-4/2888 sayılı yazınız.

İliniz mükelleflerinden .....'e verilen ..... gün ve ..... sayılı özelgenin aşağıdaki açıklamalara göre yeniden değerlendirilip cevaplandırılması uygun görülmüştür.

Bilindiği üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 13 üncü maddesinin 2 numaralı bendinde "Vergi ödevlerinin yerine getirilmesine engel olacak yangın, yer sarsıntısı ve su basması gibi afetler..." mücbir sebepler olarak sayılmaktadır.

Adı geçenin işyerinde ..... tarihinde çıkan yangın sonucu, ödeme kaydedici cihazın yanması dolayısıyla bu cihazın kullanma imkanının ortadan kalkması durumu gerek ..... tarihinde düzenlenen yangın raporunda gerekse ..... tarihinde ..... Polis Karakolu tarafından düzenlenen fezleke ile doğrulandığından, bu durumun anılan Kanun maddesinin 2 numaralı bendine göre mücbir sebep hali olarak kabul edileceği tabiidir.

Buna göre, özelgenizde, her ne kadar 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 14 üncü maddesine istinaden, ödeme kaydedici cihazın temini için 15 günlük sürenin verilmesinin kanunen mümkün bulunmadığı belirtilmekte ise de, yukarıdaki açıklamalar ışığında adı geçene yeniden bir ödeme kaydedici cihaz temini için 15 günlük sürenin verilmesi gerekmektedir. 

Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.


Bakan a.
Daire Başkanı





Kanuni ve İdari Süreler


Kanun Ad VERGİ USUL KANUNU
Madde No 14
Kapsam
(2686 sayılı Kanunun 3'üncü maddesiyle değişen madde) Vergi muamelelerinde süreler vergi kanunları ile belli edilir.
Kanunda açıkça yazılı olmayan hallerde 15 günden aşağı olmamak şartıyla bu süreyi, tebliği yapacak olan idare belirler ve ilgiliye tebliğ eder.

 
Başlık Herhangi bir sebeple kullanılamayan Ö.K. Cihazların yerine yenisinin alınması halinde eski cihaz hakkında yapılacak işlemler hk.
Tarih 08/10/1997
Sayı B.07.0.GEL.0.65/6518-46-42809
Kapsam
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü

TARİH : 08.10.1997
SAYI : B.07.0.GEL.0.65/6518-46-42809
KONU : Herhangi bir sebeple kullanılamayan
Ö.K. Cihazların yerine yenisinin 
alınması halinde eski cihaz hakkında 
yapılacak işlemler.
TRABZON VALİLİĞİ
(Defterdarlık: Gelir Müdürlüğüne)

İLGİ: 04.09.1997 gün ve B.07.4.DEF.0.61.10/629-4-1997/367 sayılı yazınız.

Yazınızda, özellikle 3100 sayılı Kanun uygulamasının başlangıç yıllarında onaylanan ve belirli bir rakam kapasitesinin üzerindeki satış tutarlarını tek satırda gösteremeyen ödeme kaydedici cihazları kullanan mükelleflerin, kullanmak üzere yeni bir ödeme kaydedici cihaz olarak eski cihazlarını 50 seri no.lu genel tebliğde yapılan açıklamalar çerçevesinde gerekli tespitleri yaptırdıktan sonra, torbalayıp mühürletmelerinin uygun olup olmadığı sorulmaktadır.

Bilindiği gibi, Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 sayılı Kanunla perakende ticaretle uğraşan veya hizmet ifa eden birinci· ve ikinci sınıf tacirlere ödeme kaydedici cihazları kullanma mecburiyeti getirilmiştir. Mükelleflerin söz konusu yükümlülüklerini, ihtiyaçlarına göre bir veya daha fazla ödeme kaydedici cihazla yerine getirmeleri mümkün bulunmaktadır. Bu cihazların, yapılamayacak derecede arızalı olması, teknolojik ve ekonomik ömrünü doldurması veya benzeri sebeplerden birinin mevcudiyeti halinde kullanılamayacağı tabiidir.

Buna göre, mükelleflerin, sahibi oldukları ödeme kaydedici cihazları, yapılamayacak derecede arızalı olması, teknolojik ve ekonomik ömrünü doldurması veya benzeri bir sebeple kullanamamaları halinde, 50 seri no.lu genel tebliğde yapılan açıklamalar çerçevesinde gerekli tespitleri yaptırdıktan sonra anılan genel tebliğin (B) bölümünde belirtildiği şekilde torbalayıp mühürletmeleri veya yetkili servis elemanından alınacak rapora dayanarak mali hafızası kendilerinde kalmak şartıyla (parçalarını satmak suretiyle) hurdaya ayırmaları mümkün bulunmaktadır. Şu kadar ki faaliyetine devam eden mükelleflerin eski cihazlarını torbalayıp mühürletmeden veya hurdaya ayırmadan önce bir başka ödeme kaydedici cihaz alarak satışlarını bununla belgelendirmeye başlamış olmaları gerekmektedir.

Bilgi edinilmesini ve gereğinin buna göre yapılmasını rica ederim.


Bakan a.
Daire Başkanı  
 
Başlık Birinci ve İkinci sınıf tacirlerin Ö.K.C. kullanma mecburiyeti ve süresi hk
Tarih 07/05/1997
Sayı B.07.0.GEL.0.65/6516-18645
Kapsam
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü

TARİH : 07.05.1997
SAYI : B.07.0.GEL.0.65/6516-18645
KONU : Birinci ve İkinci sınıf tacirlerin
Ö.K.C. kullanma mecburiyeti ve süresi hk.
CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞINA

İLGİ: 16.4.1997 gün ve 1997/79 sayılı yazınız.

Bilindiği üzere, Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Õdeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 sayılı Kanunla perakende ticaretle uğraşan veya hizmet ifa eden birinci ve ikinci sınıf tacirlere ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti getirilmiştir.

Anılan Kanunla ilgili olarak 12.11.1991 gün ve 21049 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 36 Seri No.lu Genel Tebliğin 2. bölümüne göre, yeni işe başlayan mükelleflerin, ödeme kaydedici cihazları kullanma mecburiyeti, işe başlama tarihinden itibaren 30 gündür. Bu süre, 51 Seri No.lu Genel Tebliğ uyarınca, kalkınmada birinci ve ikinci derecede öncelikli yörelerde faaliyet gösteren mükellefler için 60 gün olarak uygulanmaktadır.

Buna göre, yazınızda adı geçen ve 3.1.1997 tarihinde işe başladığı belirtilen .....nun' ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti anılan tarihten itibaren 30 gün içinde başlamaktadır. 

Bilgi edinilmesini arz ederim.

Bakan a.
Daire Başkanı  
 
kanunla düzenlenmesi gerekirdi. Ama tebliğ ile belirlendi

Kanuni ve İdari Süreler
Kanun Ad VERGİ USUL KANUNU
Madde No 14
Kapsam
(2686 sayılı Kanunun 3'üncü maddesiyle değişen madde) Vergi muamelelerinde süreler vergi kanunları ile belli edilir.
Kanunda açıkça yazılı olmayan hallerde 15 günden aşağı olmamak şartıyla bu süreyi, tebliği yapacak olan idare belirler ve ilgiliye tebliğ eder.







7 Ağustos 2014 PERŞEMBE
Resmî Gazete
Sayı : 29081

TEBLİĞ

Maliye Bakanlığından:

VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 426)’NDE DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO: 437)

15/6/2013 tarihli ve 28678 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 426)’nin 6 ncı bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“6. Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazların Kayıt Süreleri

Mükellefler, gerek mecburiyetlerinin başlaması sebebiyle gerekse mecburiyetleri başlamadan kendi istekleri ile kullanmak üzere aldıkları yeni nesil ödeme kaydedici cihazları, alış faturasının düzenlendiği tarihten (fatura tarihi dahil) itibaren 15 gün içerisinde bağlı bulundukları vergi dairesine bir dilekçeyle (alış faturası örneği, cihaz sicil numarası, cihazdan alınan bir fiş örneği de dâhil olmak üzere gerekli belgeleri eklemek suretiyle) bildirerek kayıt ettireceklerdir. Ayrıca mükellefler kayıt işlemi ile birlikte, kullanmak üzere aldıkları her bir cihaz için ayrı ayrı olmak üzere “Ödeme Kaydedici Cihazlara Ait Levha”yı söz konusu süre içerisinde vergi dairelerinden alarak işyerlerinde devamlı surette görülebilecek bir yere asacaklardır.

Cihazın alındığı tarih itibariyle yeni nesil ödeme kaydedici cihazları kullanma mecburiyetinin başlamasına 15 günden daha az bir sürenin bulunması halinde mükellefler, söz konusu 15 günün sonunu beklemeyecekler ve mecburiyetleri başlamadan önce yukarıda açıklandığı şekilde kayıtlarını yaptırıp ödeme kaydedici cihazlara ait levhalarını alacaklardır. Diğer bir anlatımla mükellefler cihazları, alış faturasının düzenlendiği tarihten itibaren (yeni nesil ödeme kaydedici cihazları kullanma mecburiyetinin başlama tarihini geçmemek şartıyla) 15 gün içerisinde vergi dairesine kaydettirip levhalarını alarak kullanmaya başlayacaklardır.”

Tebliğ olunur.
  Yeni nesil ödeme kaydedici cihazların (ÖKC) kullanılmasına ilişkin kademeli bir geçiş süreci başlamıştır. İlk olarak tüm seyyar POS makinesi kullanan mükelleflerimiz 1 Ekim'den itibaren yeni nesil ÖKC kullanacaklardır.
Ödeme kaydedici cihaz ile EFT-POS cihazı tek bir elektronik yapı altında toplanarak oluşturulan EFT-POS özelliği olan yeni nesil ödeme kaydedici cihazların mükelleflerimiz tarafından kullanılmaya başlanması iş yerlerine zaman ve maliyet kazancı sağlayacak, aynı zamanda taşınabilir özelliği sayesinde de iş yeri dışında kullanımı da mümkün olabilecektir.


Seyyar EFT-POS özelliği olan yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanımı ile ilgili olarak mükelleflerimizi bilgilendirmek ve söz konusu cihazların kullanımında karşılaşabilecekleri sorunlara ışık tutabilmek amacıyla bu konuda Başkanlığımıza ulaşan çeşitli sorular doğrultusunda mükelleflerimize yol göstereceğini düşündüğümüz kısa bilgiler aşağıda sunulmuştur.

Yeni nesil ödeme kaydedici cihaz nedir?


Yeni nesil ödeme kaydedici cihaz, yazar kasa olarak bilinen klasik ödeme kaydedici cihazlar ile alışverişlerde kredi kartları için kullanılan POS cihazlarının özelliklerini bir arada bulunduran ve teknik özellikleri Gelir İdare Başkanlığınca belirlenen cihazdır. Bu cihazla alışveriş esnasında tek bir makine kullanılarak mükelleflerimiz yasal zorunlulukları yerine getirebilmekte ve nihai tüketiciler de zaman kaybı yaşamadan alışverişlerini bitirmektedir. Aynı zamanda kayıt dışı ekonomiyle mücadele açısından da etkin bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. 

Yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunan mükellefler kimlerdir?

Perakende teslimde bulunan veya hizmet ifa eden mükelleflerin, Vergi Usul Kanununa göre fatura vermek zorunda olmadıkları mal satışları veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde "Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları" kullanma mecburiyeti getirilmiştir.

01/10/2013 tarihinden itibaren yeni nesil ödeme kaydedici cihazlardan EFT-POS özellikli cihazları kullanma zorunluluğu bulunan mükellefler kimlerdir?

- Faaliyetlerinde ödeme kaydedici cihaz kullanmak zorunda olan mükelleflerden seyyar EFT-POS cihazı kullananlar,

- Yol kenarı otopark hizmeti veren mükellefler, 

01/10/2013 tarihinden itibaren yeni nesil ödeme kaydedici cihazlardan EFT-POS özelliği olanlarını kullanmak zorundadırlar.

Basit/Bilgisayar bağlantılı yeni nesil ödeme kaydedici cihazları kullanma zorunluluğu bulunan mükellefler kimlerdir ve bu cihazları kullanma mecburiyeti hangi tarihte başlayacaktır?

- İşyerlerinde seyyar EFT-POS özelliği olan yeni nesil ödeme kaydedici cihazları kullanmayıp, sabit olarak basit veya bilgisayar bağlantılı ödeme kaydedici cihaz kullanan mükellefler,

- Akaryakıt pompalarına bağlanan ödeme kaydedici cihaz kullanmak zorunda olan mükellefler,

- İhtiyari olarak sinema giriş bileti veya yolcu taşıma bileti düzenleyen cihaz kullanan mükellefler,

01/01/2016 tarihinden itibaren yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanmak zorundadırlar.

Toptan satışlarına ilişkin tahsilatını seyyar EFT-POS cihazı ile yapan firmanın yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti var mıdır?

Mükellefimizin sadece toptan satışlarının olması nedeniyle ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunmadığından seyyar EFT-POS cihaz kullanıyor olsa dahi EFT-POS özellikli yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunmamaktadır. 

Hem toptan hem de perakende satışı bulunan mükelleflerin seyyar EFT-POS cihazlarını fatura bedellerinin tahsil edilmesinde kullanmaları halinde yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunlulukları var mıdır?

Seyyar EFT-POS cihazı kullanan ve sadece toptan satışı bulunan mükelleflerimizin, seyyar EFT-POS cihazı toptan satış bedellerinin tahsilinde kullanılması halinde, bu tahsilatlarda EFT-POS özellikli yeni nesil ödeme kaydedici cihaza geçilmesi zorunlu değildir. 

Bununla birlikte toptan satış yapan mükelleflerimizin az da olsa perakende satışı bulunuyorsa ve tahsilat seyyar EFT-POS cihazı ile gerçekleştiriliyorsa bu tahsilatlar için EFT-POS özellikli yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanılması zorunludur.

Market işleten mükellefin seyyar EFT-POS cihazı bulunması durumunda söz konusu faaliyetinden dolayı yeni nesil ödeme kaydedici cihazlardan EFT-POS özellikli cihazları kullanma zorunluluğu var mıdır?

Bu durumda seyyar EFT-POS'ların yerine, 01/10/2013 tarihine kadar EFT-POS özellikli yeni nesil ödeme kaydedici cihazların alınması ve fatura tarihinden itibaren en geç 90 gün (30/12/2013 tarihini geçmemek üzere) içerisinde vergi dairesine kayıt ettirilerek kullanmaya başlanılması gerekmektedir.

Bayan hazır giyim alanında faaliyet gösteren firmanın bayilerinden olan alacağını garanti altına almak ve tahsilatlarını hızlandırmak için bayilere kendi adına kayıtlı seyyar EFT-POS cihazlarını vermesi durumunda bu cihazların yeni nesil ödeme kaydedici cihazlar ile değiştirilmesi zorunlu mudur?

Perakende teslimde bulunan bayilerin faaliyetlerinde ana firmaya bağlı seyyar EFT-POS kullanmaları halinde, 01/10/2013 tarihinden itibaren, bu cihazların yerine kendi adlarına kayıtlı EFT-POS özelliği olan yeni nesil ödeme kaydedici cihazları kullanmaları gerekmektedir. 

Motorlu kara taşıtlarının genel bakım ve onarımı işi ile iştigal eden ve mal satışında bulunduğu firmalardan nakde dönüşmüş alacaklarını tahsil etmek amacıyla seyyar EFT-POS cihazı kullanan firmanın yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti var mıdır?

Yedek parça satışı yapmayan oto sanatkârlarının (motorlu kara taşıtlarının bakım ve onarımı ile uğraşanlar) ödeme kaydedici cihaz fişi kullanma zorunluluğu bulunmadığından söz konusu faaliyetlerine istinaden Vergi Usul Kanununa göre fatura veya perakende satış fişi düzenlemeleri şartıyla yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyetleri bulunmamaktadır.

Kargo ve lojistik taşımacılık faaliyetinde bulunan ve tahsilâtlarını kapıdan ödeme sistemiyle seyyar EFT-POS cihazı kullanarak gerçekleştiren firmanın yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti var mıdır?

Kargo ve lojistik taşımacılık faaliyetinde ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunmadığından bu firmaların söz konusu tahsilâtlarla ilgili olarak yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunmamaktadır.

Pazarda seyyar EFT-POS cihazı kullanan mükellefin yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti var mıdır?

Pazar takibi suretiyle yapılan mal satışı ve hizmet ifası faaliyetinde ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti bulunmadığından, bu satışlara ilişkin Vergi Usul Kanununa göre fatura veya perakende satış fişi düzenlenmesi şartıyla yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyetleri bulunmamaktadır.

Altın ve gümüşten mücevher ve takı satışı faaliyetinde bulunan ve mobil pos cihazı kullanan firmanın EFT-POS özelliği olan yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunluluğu var mıdır?

Perakende ticaretle uğraşan birinci ve ikinci sınıf tacir kapsamına giren kuyumcuların faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullanmaları durumunda 1/10/2013 tarihine kadar bahse konu seyyar EFT-POS cihazlarının yerine EFT-POS özellikli yeni nesil ödeme kaydedici cihaz almaları gerekmektedir. 

Basit/Bilgisayar bağlantılı yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanmak zorunda olan mükellefler mevcut ödeme kaydedici cihazlarını ne zamana kadar kullanabilirler?

Mükellefler, mevcut ödeme kaydedici cihazlarını 31/12/2015 tarihini geçmemek üzere malî hafızaları doluncaya kadar kullanabilirler. Ancak 01/01/2014 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, malî hafızaları dolan ödeme kaydedici cihazlara, yeni malî hafıza takılmaz ve cihaz hurdaya ayrılır. 

Perakende satış yapan ve satış faturalarını bilgisayardan düzenleyen ancak ödeme kaydedici cihazı bulunduğu halde kullanmayan firmanın yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunluluğu var mıdır?

Firmanın bütün satışlarını bilgisayar üzerinden düzenliyor olması yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyetini kaldırmamakta olup, perakende olarak gerçekleştirilen ve Vergi Usul Kanununa göre fatura düzenleme zorunluluğu olmayan satışlarını belgelendirmek üzere yeni nesil ödeme kaydedici cihaz alarak kullanması gerekmektedir.

3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerinde yapılan değişiklikler ile ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti dışında bırakılan mükelleflerin yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunluluğu var mıdır?

Ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bırakılan mükelleflerin yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyetleri bulunmamaktadır.

Genel Tebliğ, Uygulama İç Genelgesi gibi mevzuat düzenlemeleri ile ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bırakılan mükelleflere ilişkin güncel liste ekte yer almakta olup, ayrıca söz konusu listeye İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı internet adresinde bulunan usul tamimleri bölümünden ulaşılması mümkün bulunmaktadır.


Mükelleflerin kullanmak üzere satın aldıkları yeni nesil ödeme kaydedici cihazlar için amortisman ayırma imkanı var mıdır?

Kullanmak üzere yeni nesil ödeme kaydedici cihaz alan mükellefler, bu cihazları için %100'e kadar amortisman ayırabileceklerdir.