AHMET BARLAK MUHASEBE FORUMU

Orjinalini görmek için tıklayınız: HALI YIKAMA HİZMETİ VERGİ UYGULAMALARI KARŞISINDAKİ DURUMU
Şu anda (Arşiv) modunu görüntülemektesiniz. Orjinal Sürümü Görüntüle internal link
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Konya Vergi Dairesi Başkanlığı
( Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü )

Sayı : B.07.1.GİB.4.42.17.02/
VUK-2-18122/ 136
Konu : Sevk İrsaliyesi Hakkında



.....................................

KONYA



İLGİ : 26.12.2007 tarihli dilekçeniz.

İlgide kayıtlı dilekçede, Başkanlığımız Meram Vergi Dairesi Müdürlüğünün ................. vergi kimlik numaralı mükellefi olduğunuzu, elbise kuru temizleme ve halı yıkama işi ile iştigal ettiğinizi, müşterilere ait halıların işyerine müşteriler veya şirketinize ait servis araçlar ile getirilerek temizleme işlemi yapıldığını, temizlenen halı ve kilimlerin gerek müşteriler tarafından gerekse şirketinize ait araçlarla ücretsiz olarak evlere teslim edildiğini belirtilerek, halı ve kilimlerin işyerine getirilip yıkanıp temizlendikten sonra tekrar evlere teslim edilmesi sırasında sevk irsaliyesi düzenleyip düzenlemeyeceğiniz hususunda bilgi talep edildiği anlaşılmıştır.

213 Sayılı Vergi Usul Kanununun 230'uncu maddesinin 5'inci bendinde; "Malın alıcıya teslim edilmek üzere satıcı tarafından taşındığı veya taşıttırıldığı hallerde satıcının, teslim edilen malın alıcı tarafından taşınması veya taşıttırılması halinde alıcının, taşınan veya taşıttırılan mallar için sevk irsaliyesi düzenlenmesi ve taşına bulundurulması şarttır." hükmü yer almaktadır.

Anılan madde hükmünden de anlaşılacağı üzere, sevk irsaliyesi; satışa konu olan ticari mal hareketinin izlenmesi için düzenlenen bir belgedir. Dolayısıyla şirketiniz tarafından halı temizleme hizmeti sunulmakta olduğundan, ticari bir mal hareketi söz konusu değildir.

Bu açıklamalar çerçevesinde; halı ve kilimlerin temizlenmesi amacıyla işyerinize getirilmesi ve yıkanıp temizlendikten sonra tekrar evlere teslim edilmesi sırasında sevk irsaliyesi düzenlenmesine gerek bulunmamakta olup, fatura ve yerine geçen belgelerin hizmet ifasında düzenleneceği tabidir.

Bilgilerinize rica ederim.

 
Tarih 22/03/2011 
Sayı B.07.1.GİB.4.06.18.02-32-7963-172 
Kapsam 



T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)









Sayı

:

B.07.1.GİB.4.06.18.02-32-7963-172

22/03/2011


Konu

:

Halı yıkama faaliyetinde ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyetinin bulunup bulunmadığı hakkında.






İlgi dilekçenizde; .... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ..... vergi numaralı mükellefi olduğunuzu ve halı yıkama faaliyetiyle iştigal ettiğinizi, hizmetin halıların adresten alınıp adrese teslim edilmesi şeklinde verildiği, hizmet bedelinin müşterinin adresinde tahsil edildiği belirtilerek, bu faaliyetiniz dolayısıyla ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunluluğunuzun bulunup bulunmadığı hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmiştir. 

Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında 3100 Sayılı Kanunla, perakende ticaretle uğraşan veya hizmet ifa eden birinci ve ikinci sınıf tüccarlara Vergi Usul Kanununa göre fatura verme mecburiyetinde olmadıkları satışlarının belgelendirilmesi için ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunluluğu getirilmiştir.

Anılan Kanunun 2.maddesinin 3.fıkrasında "Maliye Bakanlığı belirleyeceği esaslar dahilinde, gerekli şartları taşımayan cihazlar kullanılarak veya elle doldurularak satış fişi düzenlenmesine izin verebilir" denilmiştir.

Buna göre, halı yıkama faaliyeti ile ilgili hizmetin münhasıran halıların adresten alınıp adrese teslim edilmesi şeklinde ifa edilmesi, hizmet bedelinin de teslim adresinde tahsil edilmesi, büroda herhangi bir şekilde hizmet ifasında bulunulmaması ve söz konusu faaliyetinizin belgelendirilmesinde Vergi Usul Kanununun 232 ve 233.maddelerinde geçen fatura veya perakende satış fişlerini kullanmanız şartıyla ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyetiniz bulunmamaktadır. 

Bilgi edinilmesini rica ederim.