NAYLON FATURA KULLANMA İNCELEMELERİNE ÖNERİ...
05 Ekim 2015 Pazartesi 00:00
Naylon Fatura Nedir?
Ticari hayatın akışı içinde devlete vergi (KDV, Kurumlar Vergisi, Gelir Vergisi vs.) ÖDEMEMEK için düzenlenen, görünüşte fatura olan ancak, denetlendiğinde sahte veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge olduğu tespit edilen evraktır.
Sahte belge, gerçek bir muamele veya durum olmadığı halde bunlar varmış gibi düzenlenen belgedir. Bu itibarla; bir mal veya hizmet ifası söz konusu olmaksızın düzenlenen belgeler sahte belge olarak kabul edilir.
Bir Faturanın Sahte Olduğu Nasıl Anlaşılır ?
Ne yazık ki anlaşılamaz... Bu cevabı sahte faturayı bilmeden kayıtlarına almış olanları düşünerek veriyorum. Yoksa bilerek kullananlar, kayıtlarına aldıkları belgenin sahte olduğunu zaten bilmektedirler.
Peki Cezası Nedir ?
Vergi Usul Kanunu'muzun, KAÇAKÇILIK SUÇLARI ve CEZALARI bölümünün, 359’uncu maddesinin (a) bendinin 2’nci fıkrasına göre, “.......... muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleyenler veya bu belgeleri kullananlar, On Sekiz Aydan Üç Yıla kadar HAPİS cezasına hükmolunur” der.
Aynı maddenin (359) (b) bendine göre,.......... belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler veya bu belgeleri kullananlar, üç yıldan beş yıla kadar HAPİS cezası ile cezalandırılırlar.
Bu belgeleri, Maliye Bakanlığı ile anlaşması olmadığı halde basanlar veya bilerek kullananlar iki yıldan beş yıla kadar HAPİS cezası ile cezalandırılırlar.
Yani, sahte belgeyi, bilerek düzenleyene (faturayı kesene) üç yıldan beş yıla kadar, bu faturanın sahte olduğunu bilmeden alan, kullananlara on sekiz aydan üç yıla kadar, bu sahte belgeyi basan, anlaşması olmayan matbaacıya da iki yıldan beş yıla kadar HAPİS cezası uygulanır.
Tabi ki, cumhuriyet savcılığına da kaçakçılık suçu işlediği gerekçesi ile suç duyurusunda bulunulur.
Hepsi Bu Kadar mı ?
Hayır!... Daha var...
Bir de Vergi Usul Kanunu'nun 344’üncü maddesine göre, Vergi Ziyaı Cezası uygulanmaktadır. O da, vergi ziyaına 359’uncu maddede yazılı fiillerle sebebiyet verilmesi halinde bu ceza üç kat, bu fiillere iştirak edenlere ise bir kat olarak uygulanır.
Mesela, 100 bin TL. Vergi kaçırmaya sebep olana 300 bin TL. ceza tatbik edilir.
Bu Açıklamalardan Sonra Öneriyi İnceleyebiliriz...
Bir faturanın KDV'sinin indirim konusu olabilmesi ve KDV Kanunu'nun 29 ncu maddesi hükmünden yararlanabilmesi için ön şart, fatura ve benzeri vesikaların FAALİYETLERİNE UYGUN OLMASI ve GERÇEĞİ yansıtıyor olmasıdır.
Dolayısıyla “Sahte Belge” olarak nitelenen ve tespit edilen belgelerde yer alan KDV indirimlerinin kabul edilmesi mümkün değildir. Bu gibi durumlarda yapılacak vergi incelemeleri sonucunda indirilen KDV'lerin REDDİ gerekir ve maliye cezalı bir şekilde bunu geri alır.
Alır da Nasıl Alır ?
Bu vergi kaybını alabilmesi için 5 yıl içinde vergi müfettişlerinin incelemesi sonucunda Vergi Tekniği ve Vergi Suçu Raporu düzenlenerek olur. Bu da Vergi Müfettişlerinin çok büyük iş yüklerinin olması başta olmak üzere, yetişmiş elemanlarının özel sektöre transferleri nedeniyle ve de yerlerine alınan yeni elemanların yetiştirilmesinin zaman alması nedeni ile mümkün olamamaktadır.
Zaman aşımının dolmaması için son dakikada mükellefi Takdir Komisyonuna sevk edilmektedir.
Dolayısıyla, sahte belge düzenlediği veya kullandığı tespit edilen mükellefler için vergi müfettişlerinin bir an önce incelemeyi tamamlayıp raporlarını yazıp, okuma komisyonundan geçirmesi, ilgili vergi dairesinin de mükellefe vergi tarhını, cezasını tebliğ etmesi gerekmektedir.
Sahte belgedeki KDV'nin tahsili için uğraşan ve bir yandan zaman aşımı dolmak üzere iken takdir komisyonuna verilen mükellef doğruca YARGIYA giderek, çoğu kez de davayı kazanarak sonuca ulaşmaktadır.
Neden ?
Çünkü, takdir komisyonlarının KDV indirimlerinin reddi yetkisi yoktur...
Konuyla ilgili yargı kararlarından bazıları, Danıştay 9. Dairesi’nin 2013 / 10358 sayılı Kararı, “mükelleflerin matrah takdiri için takdir komisyonlarına sevk edilmesi ve kendisine matrah, servet ve kıymet takdiri görevi verilmiş olan ve katma değer vergisi indirim reddi yetkisi bulunmayan takdir komisyonlarına takdir edilen matrah üzerinden cezalı tarhiyat yapılması mümkün değildir”.
Danıştay 9. Dairesinin 2014 / 7428 sayılı kararı ile, “sahte fatura kullanma konusu ile katma değer vergisi açısından takdire sevk edilen 2006 vergilendirme dönemi için takdir komisyonunun katma değer vergisi indirimini reddetme yetkisi bulunmadığı” karar altına alınmıştır.
SONUÇ ve ÖNERİ...
Sahte belgede yer alan KDV tutarlarının indirimi bir VERGİ HATASI'dır diyebiliriz (Vergi Usul Kanunu Madde:117- 1.Matrah Hataları).
Çünkü, ortada fazlaca indirim konusu yapılmış bir KDV tutarı söz konusudur.
Kısaca, sahte belge düzenleyicisi olan mükellefler adına düzenlenen vergi tekniği ve vergi suçu raporları vergi dairesine intikal ettiği anda, daha önce KDV'leri indirim konusu yapmış bu mükelleflerin beyanlarını, Vergi Usul Kanunu'nun 121’inci maddesine göre Vergi Dairesi Müdürlerine verilen Res'en düzeltme yetkisiyle mükellefin haksız indirdiği KDV'ler MATRAH HATASI olduğundan hareketle reddedilmelidir.
Daha sonra, Vergi Müfettişi ise, vergi aslının zaten matrah hatasından hareketle düzeltildiğinin bilincinde olarak belgenin kasten mi yoksa bilmeyerek mi kullanıldığı yönünde tespite gitmelidir.
Günümüzde sayıca çok fazla olan sahte belge, naylon fatura ile mücadeleye farklı bir bakış açısı sunmaya çalışmakla birlikte, iş yükünün azalacağı, maliyenin çoğu zaman kaybettiği bu konuları içeren mahkemelerdeki zaman kaybını önleyeceği, en önemlisi verginin bir an önce hazineye gireceği ve mükelleften tahsil edileceğinin önünün açılmasına sebebiyet vereceği açıktır.
Şakir Süloğlu
Bağımsız Denetçi / Mali Müşavir
KOCAELİ BAĞIMSIZ DENETÇİLER DERNEĞİ BAŞKANI
|