02.05.2015, 08:12,
|
|
işin terki halinde kullanılmamış belgelerin iptali
246 SERİ NOLU VUK TEBLİĞİ
E - İŞİNİ TERK EDEN MÜKELLEFLERİN BELGE İBRAZ ÖDEVİ:
Bilindiği üzere, Vergi Usul Kanununun 160 ıncı maddesinde yer alan hükme göre, işini bırakan mükellefler, keyfiyeti vergi dairesine bildirmeye mecbur olup, aynı Kanunun 168 inci maddesine göre de bu bildirimin olayın vukuu tarihinden itibaren bir ay içinde yapılması zorunludur.
Bakanlığımıza yansıyan olaylardan, işlerini terk ettiğini vergi dairesine bildiren mükelleflerce kullanılmamış olarak ellerinde kalan belgeler ile ilgili işlemler hakkında tereddüde düşüldüğü anlaşılmış olup, bu belgelerle ilgili olarak mükellefler ve vergi daireleri tarafından yapılması gereken işlemler aşağıda açıklanmıştır.
1 - İşi bırakan mükellefler, Vergi Usul Kanunu uyarınca notere tasdik ettirmiş veya "Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmelik" hükümlerine göre anlaşmalı matbaalara bastırmış oldukları belgelerden, kullanılmamış olanlar ile en son kullandıkları ciltleri, işi bırakma bildiriminde bulunacakları süre içinde bağlı bulundukları vergi dairelerine ibraz ederek kullanılmamış belgelerin iptal edilmesini sağlayacaklardır.
2 - Belgelerin vergi dairesine ibrazı üzerine, son kullanılan ciltlere ilişkin olarak, belgenin nev'i, seri ve sıra numarası, en son belgenin düzenlendiği tarih ile kullanılmamış bulunan ciltlerin ilk ve son seri ve sıra numaraları bir tutanakla tespit edilecek ve düzenlenen tutanak vergi dairesi yetkilileri ile mükellef veya vekili tarafından imzalanacaktır.
3 - Bu suretle tespit edilen seri ve sıra numaraları, anlaşmalı matbaa işletmecileri ile noterler tarafından gönderilen bilgi formlarında yer alan seri ve sıra numaraları ile karşılaştırılarak kullanılmayan belgelerden ibraz edilmeyenlerin bulunup bulunmadığı tespit edilecektir.
4 - Mükellellerce vergi dairelerine ibraz edilen kullanılmamış belgeler, yatay yada dikey kesilmek suretiyle kullanılmayacak şekilde iptal edilecektir. İptale ilişkin olarak düzenlenen tutanağın bir nüshası muhafaza edilmek üzere mükellefe verilecek, diğer nüshası ise mükellefin tarh dosyasında saklanacaktır
|
|
02.05.2015, 08:17,
|
|
RE: işin terki halinde kullanılmamış belgelerin iptali
MÜKELLEFİN ÖDEVLERİ REHBERİ GİB 2014
2.5. İşini Terk Eden Mükelleflerin Belge İbraz Ödevi
İşini terk eden mükelleflerin kullandıkları belgelerle ilgili yükümlülükleri 246 sıra numaralı VUK. Genel Tebliğinde [1] yer almaktadır. Buna göre; işi bırakan mükellefler, Vergi Usul Kanunu uyarınca notere tasdik ettirmiş veya “Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmelik” hükümlerine göre anlaşmalı matbaalara bastırmış oldukları belgelerden, kullanılmamış olanlar ile en son kullandıkları ciltleri, işi bırakma bildiriminde bulunacakları süre içinde [2] bağlı bulundukları vergi dairelerine ibraz ederek kullanılmamış belgelerin iptal edilmesini sağlayacaklardır. Anılan Tebliğ ile, işini terk eden mükelleflerin ellerindeki belgelerden kullanılmamış olanlar ile en son kullandıkları ciltleri vergi dairesine ibraz etmeleri yönünde yapılan düzenleme; vergi dairesinin, mükelleflerin en son kullandıkları ciltten önceki ciltlerde kullanılmamış belgelerin olup olmadığını denetleyebilmesi olanağını ortadan kaldırmaktadır. Bu durum belge düzeninin sağlıklı olarak işlemesini engelleyebileceği gibi, işi terkten sonra vergi dairesince iptal edilen en son kullanılan ciltten önceki boş (düzenlenmemiş) belgelerin sahte olarak düzenlenmesine yol açabilir.
Yargıtay, belgelerin (vergi incelemesi için değil de) iptal için istenilmesi sonucu bu belgelerin ibraz edilmemesi halinde suçun yasal unsurlarının oluşmadığına karar vermiştir. [3]
|
|
02.05.2015, 08:19,
|
|
RE: işin terki halinde kullanılmamış belgelerin iptali
ODALARA KAYITLI BASİT USUL MÜKELLEFLERDE KULLANILMAMIŞ BELGELERİN İPTALİ
T.C .
MALİYE BAKANLIĞI
Gelirler Genel Müdürlüğü
TARİH : 05.04.1999
SAYI : B.07.0.GEL.0.44/4428-23/12786
KONU : Mesleki teşekkülerin verdikleri belgeler hk.
..................... VALİLİĞİ
(Defterdarlık : Gelir Müdürlüğüne)
İLGİ : ..................... tarih ve ..................... sayılı yazınız.
İlgide kayıtlı yazınız incelenmiştir.
Bilindiği üzere, 215 seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinin 3.2. "Belgelerin Temini" başlıklı bölümünün 18. paragrafında "Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden belgeler ile zarfların basımı, dağıtımı, izlenmesi ve kayıtlarının tutulması işlemlerinin ilgili mesleki teşekküllerce yürütülmesi uygun görülmüştür. Mesleki teşekküller kimlere hangi belgeleri verdiklerini, hangi belgelerin kendilerine iade edildiğini mükellefler itibariyle zimmetli kayıtlarında göstereceklerdir." şeklinde düzenleme yer almaktadır.
Buna göre; vergi dairesine işini terk dilekçesini veren mükellefler kullanılmamış olarak ellerinde bulunan belgeleri teslim aldıkları odalara veya birliğe ibraz edeceklerdir. Belgeler oda ve birliklerce iptal edilecektir.
Öte yandan;; işini terk edenlerden söz konusu belgeleri ibraz edemeyenler ile eksik belge ibraz edenler veya belgelerini kaybettiğini bildiren mükellefler hakkında, bu hususlarla ilgili olarak oda ve birliklerce düzenlenen tutanak ilgili vergi dairesine gönderilecektir. Vergi dairelerince bu mükellefler hakkında ikinci sınıf mükelleflere uygulanan şekilde işlem yapılacaktır.
Bilgi edinilmesini ve gereğinin yukarıdaki açıklamalara göre yapılmasını rica ederim.
Bakan a.
Daire Başka
Başlık
Vergi Dairesine işini terk dilekçesini veren mükellefler kullanılmamış olarak ellerinde bulunan belgeleri teslim aldıkları odalara veya birliğe ibraz edeceklerdir ve bu belgeler oda ve birliklerce iptal edilecektir
Tarih
05/04/1999
Sayı
B.07.0.GEL.0.44/4428-23/12786
Kapsam
|
|
02.05.2015, 08:23,
|
|
RE: işin terki halinde kullanılmamış belgelerin iptali
2.3.2 Belge iptali
İşlerini terk ettiğini vergi dairesine bildiren mükelleflerce kullanılmamış olarak ellerinde kalan belgelerin vergi dairesince tutanakla iptal edilmesi gerekir. Buna göre, işlerini terk ettiğini vergi dairesine bildiren mükelleflerce kullanılmamış olarak ellerinde kalan belgelerle ilgili olarak mükellefler ve vergi daireleri tarafından. aşağıdaki işlemler yapılacaktır: • İşi bırakan mükellefler, anlaşmalı matbaalara bastırmış oldukları belgelerden, kullanılmamış olanlar ile en son kullandıkları ciltleri, işi bırakma bildiriminde bulunacakları süre içinde bağlı bulundukları vergi dairelerine ibraz ederek kullanılmamış belgelerin iptal edilmesini sağlayacaklardır. • Belgelerin vergi dairesine ibrazı üzerine, son kullanılan ciltlere ilişkin olarak, belgenin nev'i, seri ve sıra numarası, en son belgenin düzenlendiği tarih ile kullanılmamış bulunan ciltlerin ilk ve son seri ve sıra numaraları bir tutanakla tespit edilecek ve düzenlenen tutanak vergi dairesi yetkilileri ile mükellef veya vekili tarafından imzalanacaktır. • Mükellefler tarafından vergi dairelerine ibraz edilen kullanılmamış belgeler (kısmen kullanılan cildin kullanılmamış kısmı dahil), iptal edilecektir. İptale ilişkin olarak düzenlenen tutanağın bir nüshası muhafaza edilmek üzere mükellefe verilecektir. • İşlerini terk ettiklerini vergi dairesine bildiren mükelleflerin vergi levhası ve ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı vergi dairesine ibraz etmeleri gerekir.
2.3.2.1 Basit usule tabi mükelleflerin belgelerinin iptali
Basit usulde vergilendirilen mükelleflerden işlerini terk edenlerin kullanmadıkları belgelerin iptal işlemleri, belgeleri veren oda veya birliklerce yapılmaktadır. Belgelerini anlaşmalı matbaalara bastırmak veya noterlere tasdik ettirmek suretiyle temin eden mükelleflerin belgelerinin iptali, vergi dairelerince yapılmaktadır. İşini terk edenlerden, söz konusu belgeleri ibraz edemeyenler ile eksik belge ibraz edenler veya belgelerini kaybettiğini bildiren mükelleflerin durumu, belgeyi veren oda veya birliklerce düzenlenen tutanak ile tespit edilecektir. İşini terk edenlerden belgelerini anlaşmalı matbaalara bastırmak veya noterlere tasdik ettirmek suretiyle temin eden mükelleflerden, belgeleri ibraz edemeyenler ile eksik belge ibraz edenler veya belgelerini kaybettiğini bildiren mükelleflerin işlemleri ise vergi daireleri aracılığı ile yapılacaktır. Bu mükellefler hakkında ikinci sınıf tüccarlarda olduğu gibi bir taraftan usulsüzlük cezası kesilirken, diğer taraftan ilgili dönem vergi matrahlarının tespiti için takdir komisyonuna sevk edilir.
|
|
|