SPONSORLUK HARCAMALARININ VERGİSEL BOYUTU
Siyami ALTUNTAŞ
S.M.Mali Müşavir
Baş Denetçi
http://www.senaymm.com
1) Giriş
Gerçek ve tüzel kişilerin spora katkılarının sağlanması, var olan katkıların daha da güçlenerek artırılması, spora ve sporcuya yapılan yatırımların teşvik edilmesi, sponsorluk müessesesini ortaya çıkarmıştır.
Bir çeşit reklam gideri olan sponsorluk harcamalarının gelir-kurumlar vergisi ve KDV karşısındaki durumu ve yapılan bu harcamaların muhasebe hesaplarına intikal ettirilmesi ile kimlerin sponsor olabileceği, belge düzeni ve diğer bazı hususlar makalemizde detaylı bir şekilde irdelenmiştir.
2) Sponsorluk Nedir ?
Sponsorluk 16.06.2004 tarih ve 25494 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği’nde ;
“Bu Yönetmelik kapsamındaki alanlara gerçek veya tüzel kişilerce, dolaylı olarak ticari fayda
sağlamak ya da sosyal sorumluluklarını yerine getirmek amacıyla iletişim olanakları karşılığında ayni ve/veya nakdi destekte bulunulması” olarak tanımlanmıştır.
Aynı yönetmelikte;
Sponsorluk Alan “Bu Yönetmelik kapsamında hizmet, tesis ve faaliyetleri desteklenen kişi,
kurum ve kuruluşları”
Sponsor “Gençlik ve spor tesisleri ile organizasyonlarına, federasyonlara, gençlik ve spor
kulüplerine, sporculara; ayni ve/veya nakdi desteklerle sponsorluk yapan gerçek ve tüzel kişileri”
Reklam “Bir ürün, marka veya hizmetin çeşitli iletişim olanaklarını kullanarak ticari yönden
tanıtılmasını sağlayan gerçek veya sanal ortamdaki yazı, resim, amblem ve benzeri şekilleri”
Belge “Sponsorluk ve reklam hizmet ve işlemlerine ilişkin belgeleri”
Nakdi Destek “Sponsor tarafından sponsorluğu alana yapılan parasal ödemeyi”
Ayni Destek “Sponsorluk konusu işle ilgili sponsor tarafından yapılan belgelendirilmiş mal ve
hizmet alımlarına ilişkin harcamalar” olarak tanımlanmaktadır.
3) Sponsorluk Yapamayacak Olanlar
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği’nin 12. maddesinde yer alan kısıtlamalar aşağıdaki gibidir.
* Genel ahlak ve adaba aykırı, zararlı ve kötü alışkanlıkları özendirici faaliyette bulunanlar.
* Kamu ihalelerine katılmaktan yasaklananlar.
* İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.
* Sponsorluk yapan ancak taahhüdünü yerine getirmeyen veya eksik yerine getirenler.
* Vergi ve SSK prim borcu olanlar.
4) Sponsorluk Yapılabilecek Alanlar
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği ile gerçek ve tüzel kişilerin yapabileceği
sponsorluk alanları ,
1-Genel Müdürlüğün yıllık faaliyet programında yer alan ulusal veya uluslar arası gençlik ve spor
organizasyonları,
2-Sporcuların transfer bedelleri hariç olmak üzere spor kulüpleri ile federasyonların yıllık
programlarında bulunan eğitim ve altyapı faaliyetleri gibi sporun yaygınlaştırılması ve sporcuların
desteklenmesine yönelik resmi sportif faaliyetleri,
3-Kamu kurum ve kuruluşları ve yerel yönetimler ile spor kulüplerine ait gençlik ve spor
tesislerinden Genel Müdürlükçe uygun görülenlerin yapımı, ikmali, bakımı ve onarımı,
4-Federasyonların veya spor kulüplerinin sportif hizmet ve faaliyetlerinin yürütülebilmesi için
gerekli olan spor organizasyonları ile sportif araç, gereç ve malzemelerin temini,
5-Ferdi lisanslı sporcuların, Genel Müdürlük veya federasyonlarca ferdi olarak katılmalarına izin
verilen ulusal veya uluslar arası organizasyonları,
6-Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi ile Paralimpik Komitesinin sportif faaliyetlerine ilişkin
hizmetleri.
olarak belirlenmiştir.
5) Sponsorluk Sözleşmesi Düzenlenmesi
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği’nin 8. maddesine göre sponsor hizmeti
alan ile sponsor arasında her iki tarafın hak ve yükümlülüklerini kapsayan yazılı bir sözleşme
yapılması gerekmektedir. Sponsorlarla sözleşme yapmaya sponsorluk hizmetini alan kişi, kurum veya
kuruluş yetkilidir.
Sponsorlarla yapılacak sözleşmelerde aşağıdaki bilgilerin bulunması gerekmektedir.
a) Sponsorun adı, soyadı veya kanuni unvanı,
b) Sponsorun ikametgah ve işyeri adresi,
c) Sponsorun bağlı bulunduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası,
d) Sponsorluğun konusu,
e) Sponsorluk bedeli,
f) Faaliyetin veya tesisin yapımı, ikmali, bakımı ve onarımına ilişkin uygulama programı,
başlama-bitiş tarihleri ve yeri,
g) Sponsorluğun başlama ve bitiş tarihleri,
h) Sponsorluk alanın hak ve yükümlülükleri,
i) Sponsorun hakları ve mücbir sebepler dışındaki yükümlülükleri,
j) Sponsorun taahhüt ettiği işle ilgili olarak varsa üçüncü şahıslarla yaptığı ya da yapacağı
anlaşmalara ilişkin bilgi ve belgeler,
k) İhtiyaç duyulabilecek diğer hususlar,
l) Anlaşmazlıkların nerede ve ne şekilde çözümleneceği,
m) Sözleşmenin kaç maddeden ibaret olduğu, tarih, imza eden kişilerin adı, soyadı ve unvanı,
belirtilir.
Sponsorlara, ulusal ve uluslar arası federasyonların reklam ve sponsorlukla ilgili hükümlerine
aykırı olmamak kaydıyla; faaliyet veya tesisin isim hakkı ve her türlü reklam ve tanıtım hakları
verilebilir.
Sponsorluk sözleşmelerine veya reklam alınmasında uyulacak hususlara riayet edilmemesi halinde
sözleşme iptal edilir. Varsa idare zararının tahsili için hukuki işlem yapılır. Ayrıca bu husus Maliye
Bakanlığı ile ilgilinin bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirilir.
6) Sponsorluk Harcamaları
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliği’ne göre aşağıda sayılan harcamalar
sponsor harcaması olarak kabul edilmiştir.
a) Ulaşım harcamaları,
b) İaşe ve ibate harcamaları,
c) Ödüller ve promosyon ürünleri harcamaları,
d) Reklam ve tanıtım harcamaları,
e) Kırtasiye harcamaları,
f) Sağlık ve sigorta harcamaları,
g) Malzeme, araç ve gereç alımı ile kiralama harcamaları,
h) Tesis kiralama harcamaları,
i) Genel Müdürlükçe uygun görülen organizasyonla ilgili diğer harcamalar.
1 Seri No.lu KVK Genel Tebliği’ne göre ise sponsorluk harcamaları aşağıdaki gibidir.
• Resmi spor organizasyonları için yapılan saha, salon veya tesis kira bedelleri,
• Sporcuların iaşe, seyahat ve ikamet giderleri,
• Spor malzemesi bedeli,
• Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün uygun göreceği spor tesisleri için yapılan ayni ve nakdi
harcamalar,
• Sporcuların transfer edilmesini sağlayacak bonservis bedelleri,
• Spor müsabakaları sonucuna göre sporculara veya spor adamlarına prim mahiyetinde ayni ve
nakdi ödemeler
7) Sponsorluk Harcamalarının Belgelendirilmesi
Sponsorluk harcamalarında belge düzeninde dikkat edilmesi gereken hususlar 03.04.2007 tarih ve
26482 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 1 Seri No.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliği’nde
açıklanmıştır.
Sponsorluk hizmetini alan kişi, kurum ve kuruluşlara sponsorlarca nakdi bir destekte bulunulması
ve bu desteğin de hizmeti alanlar adına açılmış bir banka hesabına yatırılmış olunması durumunda,
sponsorlara yatırılan tutarlar için bankalar tarafından verilecek makbuz veya dekontun yapılan bağışın
tevsik edici belgesi olarak kabul edilmesi gerekir. Ancak, banka dekontu veya makbuzda paranın
“sponsorluk amacıyla” yatırıldığına dair bir ifadeye yer verilmesi şarttır.
Söz konusu nakdi desteğin; sponsorluk hizmeti alanlara nakden elden teslim edilmiş olması halinde ise
hizmeti alan kişi, kurum ve kuruluşlarca düzenlenecek alındı makbuzu, bağışa ilişkin tevsik edici
belge olarak kabul edilebilecektir.
Diğer taraftan, desteğin nakdi olarak değil de ayni olarak yapılmış olunması durumunda;
İşletmenin varlıklarından ayni olarak yapılan desteğin sponsorluk hizmetini alan kişi, kurum ve
kuruluşlara teslim edilmesi halinde, teslimi yapılan değerler için fatura düzenlenmesi; faturada,
teslimin sponsorluk maksatlı olduğuna, teslimi yapılan değerlerin cinsi, nev’i ve miktarına ilişkin
olarak tereddüde mahal bırakmayacak bilgilere yer verilmesi; faturanın hizmeti alanlar adına
düzenlenmiş olunması; faturanın arka yüzünün de hizmeti alan kişilere veya kanuni temsilcilerine
imzalatılmış olunması,
Ayni değerlerin, mükelleflerce dışarıdan sağlanarak sponsorluk hizmeti alanlara bağışlanmış olması
durumunda da hizmeti alanlarca teslim alınacak bu değerler için alındı makbuzunun düzenlenmesi ve
makbuzda, bağışlanan kıymetlerin değerlerinin, cinsinin, miktarlarının, adedinin v.b. hususların
tereddüde mahal bırakmayacak şekilde yer alması, şarttır.
Ayrıca, bağışlanan değerlere ilişkin olarak mükellefler adına düzenlenmiş olan faturaların arka
yüzünün de yukarıda belirtilen açıklamalar dahilinde hizmeti alan kişi veya kanuni temsilcilere
imzalatılmış olması gerekmektedir.
Ancak, makbuz karşılığı olmaksızın yapılan bağış veya yardımların mükelleflerce indirim olarak
dikkate alınabilmesi mümkün değildir.
Sponsorluk Yönetmeliği kapsamında ayni ya da nakdi olarak yapılan harcamalar, kurumlar vergisi
mükelleflerince harcamanın yapıldığı yılda indirim olarak dikkate alınabilecektir.
Yukarıda kapsamı belirtilen sponsorluk harcamalarının indirimi için söz konusu beyannamelerin
ekinde herhangi bir belgenin ibraz zorunluluğu bulunmamaktadır.
Gerçek ve tüzel kişiler, süresiz bir şekilde sponsor olamayacakları gibi; bunların herhangi bir şekilde
vergi borçları da bulunmamalıdır. Bu nedenle kurumların sponsor olabilmeleri için bağlı
bulundukları vergi dairesine müracaat ederek, vergi borcu olmadığına dair bir yazı almaları ve
yapılan sponsorluk sözleşmesinin bir örneğini ilgili vergi dairesine vermeleri gerekmektedir.
8) Sponsorluk Harcamalarının Kurumlar Vergisi Karşısındaki Durumu
21.06.2006 Tarih ve 26205 Sayılı Resmi gazetede yayımlanan 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi
Kanunu’nun Diğer İndirimler adlı 10. maddesinin sponsorluk harcamaları ile ilgili kısmı aynen
aşağıdaki gibidir.
“(1) Kurumlar vergisi matrahının tespitinde; kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca
gösterilmek şartıyla, kurum kazancından sırasıyla aşağıdaki indirimler yapılır:
b) 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun ile 17/6/1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun kapsamında yapılan sponsorluk harcamalarının sözü edilen kanunlar
uyarınca tespit edilen amatör spor dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için % 50'si.”
Yukarıda sözü edilen maddeden de anlaşılacağı üzere yapılan sponsorluk harcamalarının amatör spor
dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için ise % 50’si kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde
ayrıca gösterilmesi şartıyla indirim konusu yapılabilecektir. Kazancın mevcut olmaması veya yetersiz
olması durumunda sponsorluk harcamalarının zarar olarak sonraki yıllara devredilmesi mümkün
değildir.
Kurumlar vergisi mükellefleri tarafından yapılan sponsorluk harcamalarının harcamanın yapıldığı
tarihte muhasebe kayıtlarında gider olarak dikkate alınması gerekmektedir. Daha sonra gider olarak
dikkate alınan bu harcamalar kurum kazancının tespitinde diğer bir ifadeyle mali karın hesabında
kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate alınacaktır ve mali karın yeterli olması halinde
beyanname üzerinde ayrıca gösterilmek suretiyle kurum kazancından indirim konusu yapılacaktır.
Bağış ve yardımların nakden yapılmaması halinde, bağışlanan veya yardımın konusunu oluşturan mal
veya hakkın maliyet bedeli veya kayıtlı değeri, bu değer mevcut değilse Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre takdir komisyonlarınca tespit edilecek değeri esas alınır.
Kurumlar tarafından yapılan sponsorluk harcamaları, 03.04.2007 tarih ve 26482 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan 1 Seri No.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliği’nde yapılan açıklamalar
çerçevesinde kurumlar vergisi matrahının tespitinde indirim olarak dikkate alınabilecektir.
Spor sahalarına, sporcuların veya diğer ilgililerin spor giysilerinin ya da spor araç ve gereçlerinin
üzerine yazılı veya elektronik sinyaller yardımıyla sanal olarak kurumun tanıtımının yapılmasını
sağlayacak amblem, marka, isim ve benzeri işaretler konulması gibi doğrudan ticari fayda sağlayan ve
kurumun tanıtımını amaçlayan harcamalar ise reklam harcaması olarak değerlendirilecektir.
Kurumlar vergi mükellefleri gerçek kişiler Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 10. maddesinde belirtilen
sponsorluk harcamalarını geçici vergiye esas kazançlarını tespit ederken dikkate alabileceklerdir.
9) Sponsorluk Harcamalarının Gelir Vergisi Karşısındaki Durumu
06.01.1961 Tarih ve 10700 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun
Diğer İndirimler adlı 89. maddesinin sponsorluk harcamaları ile ilgili kısmı aynen aşağıdaki gibidir.
“Gelir vergisi matrahının tespitinde, gelir vergisi beyannamesinde bildirilecek gelirlerden aşağıdaki
indirimler yapılabilir:
8. 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile
17.6.1992 tarihli ve 3813 sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
kapsamında yapılan sponsorluk harcamalarının; amatör spor dalları için tamamı, profesyonel spor
dalları için % 50'si.”
Gelir vergisi kanununun ilgili maddesinden anlaşılacağı üzere söz konusu indirimden sadece
ticari,zirai ve sınai bir kazancı olan değil Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi veren tüm mükellefler bu
indirimden faydalanabilecektir.
Beyan edilecek gelirin olmaması diğer bir ifadeyle zarar beyan edilmesi durumunda yapılan
sponsorluk harcamalarının indirim konusu yapılması mümkün değildir. Zarar beyan edilmesi yada
indirimin yetersiz olması durumunda yapılan sponsorluk harcamalarının daha sonraki yıllarda indirim
konusu yapılması veya zarar olarak devredilmesi mümkün değildir.
Geçici vergi mükellefleri gerçek kişiler Gelir Vergisi Kanunu’nun 89. maddesinde belirtilen
sponsorluk harcamalarını geçici vergiye esas kazançlarını tespit ederken dikkate alabileceklerdir.
10) Sponsorluk Harcamalarının KDV Karşısındaki Durumu
02.11.1984 Tarih ve 18563 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 3065 Sayılı Katma Değer Vergisi
Kanunu’nun Sosyal ve Askeri amaçlı istisnalar ile Diğer İstisnalar adlı 17. maddesinde düzenlenen
istisnalar, kısmi istisnalardır.
Katma Değer Vergisi 17/1. maddesinde sayılan kuruluşlara bedelsiz olarak yapılan her türlü mal
teslim ve hizmet ifalarının KDV’den istisna olduğu hüküm altına alınmıştır.
Bir işlemin, kısmi istisna olarak katma değer vergisinden istisna edilmesi, KDVK’nin 30/a maddesi
uyarınca istisnaya konu işlem ile ilgili yüklenilen kama değer vergisinin indirim imkanını da ortadan
kaldırmaktadır.
Harcamaya konu kıymet ayni bir nitelik gösteriyorsa, kıymetin satın alınması, imali veya inşası
dolayısıyla yüklenilen ve daha önceki dönemlerde indirim konusu yapılan katma değer vergisi
tutarları, indirim katma değer vergisi tutarları içerisinden çıkarılacaktır. İndirimi mümkün bulunmayan
bu katma değer vergisi tutarları, bağışlanan iktisadi kıymetin maliyeti içinde değerlendirilerek
mükellefler tarafından duruma göre, beyanname üzerinden düşülebilecek veya gider olarak dikkate
alınacak bağış ve yardim tutarına dahil edilecektir.
Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 17/1. maddesinde sayılanlar dışındaki kurum ve kuruluşlara yapılan
sponsorluk kapsamındaki ayni mal teslimlerinde ise maliyet veya emsal bedel üzerinden katma değer
vergisi hesaplanması ve bu mallar dolayısıyla yüklenilen vergilerinde indirim konusu yapılması
gerekmektedir.
11) Sponsorluk Harcamalarının Muhasebe Kayıtları
A) Nakdi sponsorluk harcamasına ait muhasebe kaydı :
……………………………………………./ …………………………………………..
760 01 Reklam ve Pazarlama Giderleri 100.000,00
102 01 ………..Bankası 100.0000,00
……………………………………………./ …………………………………………..
B) Ayni sponsorluk harcamasına ait muhasebe kaydı :
Sponsor olunacak kişi ve kurumlara verilmek üzere alınan malzemeler
…………………………………………./ …………………………………………..
157 01 Spor Giyim Mlz. 84.745,76
191 18 İndirilecek KDV 15.254,24
336 01 Diğer Ticari Borçlar 100.0000,00
……………………………………………./ …………………………………………..
Alınan malzemelerin sponsor olunan kişi ve kurumlara verilmesi.
…………………………………………./ …………………………………………..
760 01 Reklam ve Pazarlama Giderleri 100.000,00
157 01 Spor Giyim Mlz. 84.745,76
391 10 İlave Edilecek KDV 15.254,24
……………………………………………./ …………………………………………..
910 Sponsorluk Harcamaları 100.000,00
950 Sponsorluk Harcamaları Karşılığı 100.000,00
……………………………………………./ …………………………………………..
Yukarıdaki harcamayı gerçekleştiren mükellefin 2008 dönemi hesap bilgileri aşağıdaki gibidir.
Ticari Kazanç : 150.000,00-TL
Sponsorluk Harcaması : 100.000,00-TL
Bu firmanın Kurumlar Vergisi Matrahı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır.
- Kurumlar Vergisi Matrahı = Ticari Kazanç + Kanunen Kabul edilmeyen Giderler
Kurumlar Vergisi Matrahı = 150.000,00+100.000,00
Kurumlar Vergisi Matrahı = 250.000,00
- Sponsorluk harcamalarının beyanname üzerinden indirim konusu yapılması
Kurumlar Vergisi Matrahı (Mali Kar)=Kurumlar Vergisi Matrahı – Sponsorluk Harcamaları
Kurumlar Vergisi Matrahı = 250.000,00-100.000,00
Kurumlar Vergisi Matrahı = 150.000,00 TL
Yukarıda görüldüğü üzere yapılan sponsorluk harcamaları muhasebe kayıtlarında ilgili gider
hesaplarına atılmış olup daha sonra kurumlar vergisi matrahı bulunurken kanunen kabul edilmeyen
gider olarak dikkate alınmıştır. Çünkü sponsorluk harcamaları beyanname üzerinden indirim konusu
yapılması gereken bir harcama türüdür. Dolayısıyla daha sonra da kurumlar vergisi matrahından
indirim konusu yapılmıştır. Kazancın bulunmaması halinde ya da kurum kazancının yetersiz olması
durumunda, kurum kazancı kadar indirim yapılacak olup daha sonraki yıllara zarar olarak devretmesi
mümkün değildir.
12) SONUÇ
Sponsorluk harcamalarının Kurumlar Vergisi matrahının tespitinde indirim olarak dikkate alınabilmesi
için 03.04.2007 tarih ve 26482 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 1 Seri Nolu Kurumlar Vergisi
Tebliğinde belirtilen hususlar göz önünde bulundurulmalıdır. Kısaca özetleyecek olursak;
• Vergi dairesinden borcu yoktur yazısı alınmalıdır.
• Yapılacak sponsorluk sözleşmesinde 16/6/2004 tarih ve 25494 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Sponsorluk Yönetmeliğin 8. maddesinde yer
alan hususların bulunması gerekmektedir.
• Düzenlenen sponsorluk sözleşmesi sureti vergi dairesine verilmelidir.
• Yapılacak harcama ister nakdi isterse ayni olsun muhakkak makbuz karşılığı yapılmalı ve
yukarıda değindiğimiz belge düzenine muhakkak uyulmalıdır.
Sponsorluk harcamaları beyanname üzerinden indirilmesi gereken bir harcama türü olduğundan önce
muhasebe kayıtlarına gider olarak dikkate alınmalı, daha sonra kanunen kabul edilmeyen gider olarak
matraha ilave edilmeli ve kazancın olması durumunda indirim yapılmalıdır.